De Zeven van Daran, de Strijd om Pareo Rots (2008)

Alternatieve titel: The Seven of Daran: Battle of Pareo Rock

Nederland
Familie

geregisseerd door Lourens Blok
met Johann Harmse, Ketrice Maitisa en Caroline Goodall

De 11-jarige Jimmy belandt met zijn moeder, een drukbezette zakenvrouw, in Afrika in verband met een te ontwikkelen golfresort. Inheemse stammen ruziën over het gebied. Als Jimmy van de sprekende giraffe Seraf hoort dat hij de stammenstrijd kan voorkomen, gaat hij met het arme meisje Charita op een avontuurlijke reis door de Afrikaanse wildernis.

Van de maker van de NFTA productie Liefde, Dood en Luchtgitaar.
Ben benieuwd.

Al bekend wanneer dit uit gaat komen eigenlijk?

avatar van titia
18 september

avatar van Quentin
Ziet er duur en groots uit, maar heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord ... vreemd.

Gedraaid door Menno Westendorp en niet geheel onverdienstelijk. De gebruikelijke crane, actie en helicoptershots zitten erin en het heeft de look van een avonturenfilm. Qua scenario wordt het naar het einde toe een beetje zeurderig, maar het verliest gelukkig zijn charme nooit.
Blok heeft bewezen, na een uitstekende eindexamenfilm, dat hij het grote werk ook aan kan.

Ben bang trouwens dat ie het niet zo heel goed gaat doen. Had een privé voorstelling vanmiddag, in Tuschinksi.

Ja, maar kan hem zo gauw niet in het juiste formaat vinden.

avatar van stephan73
Heb hem net toegevoegd!

avatar van valerio2003
Een leuk filmpje,de kleintjes vonden hem geweldig.

Draait er in Nederland trouwens ook een origineel gesproken versie? Las dat er enkel een Nederlands nagesynchroniseerde versie draaide?

Ik zag gewoon de originele. In Tuschinksi.

avatar van Quentin
Niet verwacht, gezien de geringe aandacht, dat de film met zoveel prints uitging (gezien dat aantal ook niet verwonderlijk dat de film de top 20 haalde, alhoewel het schermgemiddelde teleurstellend is).

avatar van Quentin
Vanavond de producent / financier bij Pauw en Witteman.

avatar van Quentin
Film had geen vaststaand budget, regisseur bepaalde in overleg met de financier wat hij nodig had ...

Quentin schreef:

Rolf Visser, producent van de film, staat op plek 200 zoveel in de quote 500.

avatar van Quentin
Maar dat verklaart niet het gene geschreven in mijn citaat, overigens wel mijn vorige bericht .

Ik gok dat Visser ook wel een inbreng heeft in het aantal kopiën, dus dat verklaart een hoop lijkt me...

Denk niet dat hij dat bepaalt heeft.

In hoeverre hebben producenten daar doorgaans invloed in dan?

Niet zoveel. Een producer kan als hij de film verkoopt daar natuurlijk wel afspraken over maken, maar in principe is het een samenspel tussen de distributeur en de exploitanten.

Regisseur Lourens Blok studeerde twee jaar geleden af op de Filmacademie met de film Liefde, Dood en Luchtgitaar, één van de beste films van die lichting. Vaak duurt het dan nog wel even voordat een beginnend filmmaker zijn eerste film maakt, laat staan een speelfilm. Blok trok zich hier echter niets van aan en regisseerde vol bravoure een Engelstalige avonturenfilm met een witte, pratende giraffe. Niet het meest eenvoudige debuut.

De complete recensie:

De Zeven van Daran: De Strijd om Pareo Rots - neerlandsfilmdoek.nl

De totstandkoming is al een verhaal of zich. Fantastisch dat die zakenman ziets doet en dat hij het vertrouwen geeft aan jonge mensen.

Alleen daarom al is dit een bewonderenswaardig project van makers die durven dromen.

(en wat is zag zag er bijzonder uit)

Staat vooralsnog ook bovenaan de publieksprijs lijst. Van mij mag ie winnen...

Inmiddels staat Calimucho bovenaan.

avatar van queenie
Mijn dochter vond hem leuk, zelf had ik wat meer spanning verwacht. Ook dat er meer dieren in mee zouden spelen. Verder is de film wel mooi gefilmd met mooi geluid en beelden. 3*

avatar van Sjaako
... niet te vergeten de muziek die er lekker inzit.

Goede sfeer. Precies spannend genoeg voor de kids. Leuk concept.

Benieuwd of er idd vervolgen komen.

2.5 van mij en 3.5 van de kids, dus een ruime 3*

avatar van Phantasm
Inderdaad...leuke film voor de kids.

avatar van Chuck Taylor
gotti schreef:
Van de maker van de NFTA productie Liefde, Dood en Luchtgitaar.
Ben benieuwd.

Die net gezien; vond het ronduit stom.

Best een aardige film. Maar ik vond de stemmen echt te storend slecht. Jammer dat ze dit niet beter gedaan hebben

avatar van 606
ikkie01 schreef:

Hoezo de stemmen, is toch niet gesynchroniseerd ?

robertus65
Duidelijk gericht op kinderen met een sprekend giraffe, en dat is logisch, want het was een Disney film en verder vond ik het erg voorspelbaar, want ik had het idee dat ik naar een Sjors & Sjimmie film zat te kijken. Een kritische benadering is niet nodig, aangezien de film ook geschikt is voor kinderen vanaf 3 jaar.

avatar van wwelover
Voor een kinderfilm zeker geen slechte film. Visueel zag het er vrij goed uit. De cast is ook redelijk, wel heeeeeel veel stereotypetjes, maar ja dat is natuurlijk gebruikelijk bij dit soort films. Voor een jeugdfilm is het soms nog best heftig. Maar ik vind het erg sneu voor de makers dat de film niet de aandacht heeft gekregen die het verdiend. Al hebben ze het niet slim getimed (gelijk met Huis van Anubis in de bios).