Das Phantom von Soho (1964)

Alternatieve titel: The Phantom of Soho

West-Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Franz Josef Gottlieb
met Dieter Borsche, Barbara Rütting en Hans Söhnker

Sergeant Hallam en Inspecteur Patton van Scotland Yard worden ingeroepen om een stel moorden te onderzoeken die plaatsvonden nabij de nachtclub Zanzibar in de Londense wijk Soho. Ze komen er al snel achter dat de moordenaar een masker draagt en een patroon uitwerkt: Een voor een worden de overlevenden van de schipbreuk van de 'Yolanda' door hem omgebracht.

avatar van stephan73
Sfeervolle en vermakelijke krimi, met mooie zwart-wit beelden en een lekkere Jazz score van Martin Böttcher!

avatar van Brix
Film uit de lange reeks verfilmingen van de verhalen van Edgar Wallace en diens zoon Bryan Edgar Wallace.
Die van Bryan zijn wel minder dan die van pa.
Vaak werd ook alleen de naam van Bryan op de film geplakt en had hij met het verhaal niets te maken.

Met 'Das Phantom von Soho' probeerde men in stijl te blijven van de succesvolle voorgangers naar de verhalen van Pa Wallace.
Dat is deels ook gelukt.
Gelukkig koos men voor (mooi)zwart-wit i.p.v. kleur.
Dat werkt voor dit soort van films veel beter en sfeervoller.

De nevelmachine maakt weer overuren tegen nachttarief, om een 'London by night' sfeertje te scheppen, al heeft het aantal interieur locaties de overhand.
Verder de gebruikelijke regenjassen en gleufhoeden, en Engelse benamingen als 'Sir', maar met zwaar Duits accent uitgesproken als 'Zeur'.
Ach, het heeft wel wat, vooral als je met deze films opgegroeid bent via de Duitse TV.

De acteurs en actrices zijn zoals meestal goed gekozen (bekende gezichten in het genre) en acteren, ook zoals gebruikelijk, geheel in 'tongue in cheek' stijl.
Serieus moet je deze films zeker niet bekijken want dan is de lol er gauw vanaf.

Wel raar dat de slachtoffers van "het fantoom" zich niet of nauwelijks verweren, of proberen te ontsnappen wanneer ze in doodsgevaar verkeren. Erg zwak gebracht helaas

De droogkomiek van dienst is deze keer nu eens niet Eddie Arent, maar Peter Vogel, die ik overigens altijd graag mag zien.

Het best beviel mij de muziek, die bij componist Martin Böttcher in goede handen was.
Die man heeft heel wat prachtige filmmuziek op zijn naam staan.

Beslist niet ieders soort van film, maar ik heb er wel iets mee.

Dick2008
Bij IMDb staat misdaad, mysterie, thriller als genre. Hierboven staat horror. Klopt natuurlijk niet. Wie?
(Edit: genre gewijzigd).

Komt vrijdagnacht 13 januari 2012 op de ARD (Duitsland 1) 2.50-4.20 uur.

Dit zijn Edgar Wallace films zijn altijd misdaad thrillers