• 8.516.018 stemmen

Jan Akkerman - Portret met Gitaar (2007)

Documentaire | 60 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Hans Hylkema

Met onder meer: Jan Akkerman

Plot Jan Akkerman - Portret met Gitaar

Jan Akkerman werd in 1973 door het toonaangevende Britse muziekblad Melody Maker uitgeroepen tot de beste gitarist ter wereld. We zijn inmiddels meer dan dertig jaar verder. Hoe is het de gitarist vergaan in de rest van zijn turbulente leven? In 2006, het jaar dat Akkerman 60 werd, heeft filmmaker Hans Hylkema hem een jaar lang gevolgd. Het heeft een biografische film opgeleverd, die duidelijk maakt dat Akkerman vooral het begrip 'vrijheid' hoog in het vaandel heeft staan.

avatar van Mug

Mug

Tegenvallend maar vooral incompleet portret omtrent 'de beste gitarist van de wereld' Jan Akkerman. Incompleet, omdat binnen een klein uur de gehele carriere van Akkerman aan bod 'moet' komen, waardoor het een afgeraffeld geheel wordt [zie alleen maar het feit dat hij een keer wegliep bij een tv-programma, wat - zoals tekstueel in beeld kwam - blijkbaar een belangrijk moment was, maar waarom... onduidelijk].

Verder is Akkerman niet echt spraakzaam. En het ergste van allemaal durven z'n collega's en vrienden niks boosaardigs (zoeken naar vriendelijke termen) over hem te zeggen, terwijl ik het gevoel kreeg dat hij een ongelooflijke eikel is.

Verder was de voice-over een snurkfeest van jewelste. En zien we Akkerman voornamelijk op z'n gitaren spelen op festivalletjes, concertzaaltjes en in z'n werkkamer. Niet echt boeiend, alleen leuk voor de liefhebbers, maar dit behoort niet tot het betere Nederlandse documentaire-werk.

Twee sterren. Hoogtepunt: de evolutie van Akkerman die duidelijk werd door de tiental versies van dat nummer van Focus. Een goede samenvatting.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Als deze van het uur van de wolf is heb ik hem ook gezien. Ik vind het zo slecht nog niet hoor. Jan laat gewoon zijn gitaar kunstjes zien en dat is mooi. De enige plaat die ik van hem gehoort heb is deze in samenwerking met Kaz Lux.

voor de docu een 3,5