Jan Akkerman - Portret met Gitaar (2007)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Hans Hylkema
met Jan Akkerman

Jan Akkerman werd in 1973 door het toonaangevende Britse muziekblad Melody Maker uitgeroepen tot de beste gitarist ter wereld. We zijn inmiddels meer dan dertig jaar verder. Hoe is het de gitarist vergaan in de rest van zijn turbulente leven? In 2006, het jaar dat Akkerman 60 werd, heeft filmmaker Hans Hylkema hem een jaar lang gevolgd. Het heeft een biografische film opgeleverd, die duidelijk maakt dat Akkerman vooral het begrip 'vrijheid' hoog in het vaandel heeft staan.

avatar van moviefreak#1
Jan Akkerman

Nu maar hopen dat ik het vrijdag niet vergeet op te nemen

ben benieuwd

avatar van Mug
Mug
Tegenvallend maar vooral incompleet portret omtrent 'de beste gitarist van de wereld' Jan Akkerman. Incompleet, omdat binnen een klein uur de gehele carriere van Akkerman aan bod 'moet' komen, waardoor het een afgeraffeld geheel wordt [zie alleen maar het feit dat hij een keer wegliep bij een tv-programma, wat - zoals tekstueel in beeld kwam - blijkbaar een belangrijk moment was, maar waarom... onduidelijk].

Verder is Akkerman niet echt spraakzaam. En het ergste van allemaal durven z'n collega's en vrienden niks boosaardigs (zoeken naar vriendelijke termen) over hem te zeggen, terwijl ik het gevoel kreeg dat hij een ongelooflijke eikel is.

Verder was de voice-over een snurkfeest van jewelste. En zien we Akkerman voornamelijk op z'n gitaren spelen op festivalletjes, concertzaaltjes en in z'n werkkamer. Niet echt boeiend, alleen leuk voor de liefhebbers, maar dit behoort niet tot het betere Nederlandse documentaire-werk.

Twee sterren. Hoogtepunt: de evolutie van Akkerman die duidelijk werd door de tiental versies van dat nummer van Focus. Een goede samenvatting.

Reinbo
Simpel portretje, hoort eigenlijk iet op de site thuis, gemiddelde nova Item biedt meer info.

avatar van sinterklaas
Was deze laatst niet op 'het uur van de wolf' op Ned 2 ?

avatar van danuz
sinterklaas schreef:
Was deze laatst niet op 'het uur van de wolf' op Ned 2 ?

vrijdag 20 april, 16:05 uur (Nederland 2)

Vond er trouwens niet veel aan. Ten eerste heb ik niks met zijn muziek, klinkt mij allemaal iets te gelikt, van die 'virtuoze' solo's die mij nergens weten te raken. Daarnaast was het ook een behoorlijk lege documentaire. We volgen Jan maar krijgen eigenlijk nauwelijks een echt beeld van de man, wat het een saaie aanschouwing maakte. Ben beter gewend van Het Uur van de Wolf..

avatar van sinterklaas
Als deze van het uur van de wolf is heb ik hem ook gezien. Ik vind het zo slecht nog niet hoor. Jan laat gewoon zijn gitaar kunstjes zien en dat is mooi. De enige plaat die ik van hem gehoort heb is deze in samenwerking met Kaz Lux.

voor de docu een 3,5

avatar van Mug
Mug
De documentaire is (nog) te zien op de site van Het Uur van de Wolf voor hen die hem nog willen zien (ik noem een moviefreak#1 die ongetwijfeld vergeten is de video/dvd-recorder in te stellen).

avatar van moviefreak#1
Mug schreef:

Je hebt het goed geraden Mug . Wederom bedankt voor de url .