Hei Xi Yi (1981)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Yuen Chor
met Helen Poon, Chien Sun en Tung-Shing Yee

Wanneer de dochter van een befaamd zwaardvechter gekidnapt wordt, snelt hij samen met haar echtgenoot achter zijn dochter aan. Al snel blijkt de kidnapping een onderdeel van een veel groter plan te zijn. Beiden zijn ze vastbesloten haar terug te halen en achter de waarheid te komen.

Aardig.

Film die het vooral moet hebben van de mooie decors en belichting. Op dat gebied best wel wat te genieten. Jammer dat het een beetje saai in beeld is gebracht en dat het knok (zwaard) werk niet van al te hoog niveau is.

Welk een pak beter dan Bat Without Wings deze, verhaal heeft er wel veel van weg. Verder typisch Shaw Brothers filmpje met nogal wat actie, overgecompliceerd verhaal met een hoop lijken die op het einde uit de kast vallen.

En uiteraard geen tijd voor een outro. De slechterik is amper dood (en dan gaat het over 2 of 3 seconden) of de credits staan er al. Mij best, dit soort filmpjes hoeven ook geen outros.

Aardig dus, zeker niet het beste in het genre, verre van het slechtste. 3*