Anche se Volessi Lavorare, Che Faccio? (1972)

Italië
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Flavio Mogherini
met Enzo Cerusico, Ninetto Davoli en Adriana Asti

In een gehucht ergens in de provincie Lazio doen vier jonge grafdelvers hun eigenaardige werk onder de ogen van de plaatselijke commandant van de politie. Op een dag besluiten zij voor eens en altijd een einde te maken aan hun onzekere financiele situatie. Zij wenden zich tot een deskundige met het verzoek hen te helpen bij hun plan om een Etruskisch museum te beroven.

Ze bestonden nog niet : films van Mogherini...die jullie kennen van de giallo LRDPG en ook als art designer van Pasolini, Fellini en Monicelli, om maar de namen te noemen van de regisseurs die deze eclectische eersteling het duidelijkst hebben beinvloed. Vooral de invloed van PPP is hier overduidelijk, alleen al door het optreden van diens muze Davoli als voornaamste protagonist naast Cerusico- die mede met de regisseur het scenario schreef-, en door de algehele homo- erotische sfeer waarin een stel accatone's het onderling heel erg gezellig met elkaar heeft, al vrees ik voor jullie dat het nergens expliciet wordt. Asti is de voornaamste chick van dienst, moet hier echter al snel het veld ruimen want Davoli vindt zijn buddies schijnbaar leuker...ook Orchidea de Santis huppelt hier slechts even rond, de door sommige bronnen vermelde Bouchet zit hier toch echt niet in.
Monicelli invloeden zijn al even voor de hand liggend : een heist uitgevoerd door losers alla ISI, wat Fellini betreft dienen we narratief il Bidone te noemen- let op het slot waar ook nog wat Leone wordt toegevoegd- en vooral enkele set pieces zoals die aan het strand of de "sterf"scene met die ouwe.
Het geheel is ondanks dan wel dankzij deze mix van invloeden vrij origineel in zijn eindresultaat, er valt moeilijk een etiket op te plakken. Dat is niet geheel vrijwillig : het is in veel sequenties duidelijk dat de beginnende Mogherini meer met de sets bezig was dan met de rest. Wat dat betreft iets vreemds : de film is al dan niet gewild anachronistisch, lijkt dan weer in de eigen tijd te spelen en dan weer eerder, begin jaren 60 of zo ( zie b.v. de screening van il gattopardo).
Behalve reeds genoemde namen ook nog enkele gekenden als o.a. Caprioli de verklikker en Salce de carabinieri officier, Trieste als diens adjudant of Coluzzi als doofstomme SM meesteres.
De score van Morricone is ook al een potpourri van stijlen, een Morricone trouwens die jullie ook kennen van once upon a time in the west...
Is bij mijn weten nog niet uitgebracht met anderstalige onderschriften, weet iemand of er al fansubs zijn ?