Razsledvane (2006)

Alternatieve titels: Investigation | Разследване

Bulgarije / Duitsland / Nederland

geregisseerd door Iglika Triffonova
met Svetla Yancheva, Krassimir Dokov en Labina Mitevska

Op een dag worden verschillende lichaamsdelen gevonden en niet veel later wordt de verdachte, Plamen Goranov, broer van het slachtoffer, aangehouden. Hij ontkent elke aanklacht en door een tekort aan overtuigend bewijsmateriaal tegen hem, zal het onderzoek al gauw opgeschort worden. Tor er plots een nieuwe onderzoeksrechter wordt aangeduid, Alexandra Yakimova, die het onderzoek van vooraf aan heropstart. Tijdens de daguren ondervraagt ze de verwanten, vrienden en collega's van beider broers en 's nachts ondervraagt ze de verdachte. Hierdoor heeft ze geen tijd meer over voor het familieleven. Maar deze eenzaamheid was haar eigen keuze als een weg naar gerechtigheid. Maar om dat knagende gevoel weg te werken, stort ze zich nog meer op het werk zodat het niet lang duurt vooraleer ze overbelast raakt. Alexandra is niet de enige die met deze gevoelens kampt, ook Plamen wordt getart door de eenzaamheid. De ruwe schelm begint langzaam aan naar de gesprekken met de onderzoeksrechter uit te kijken en de kansen om met haar een gesprek aan te gaan te koesteren.

avatar van Mochizuki Rokuro
De eerste Bulgaarse film die ik heb gezien. Ooit! Dus wel een mijlpaal in zekere zin.

Op zich een bijzondere film, met wat manco's (vooral de veellagige privédilmma's die overal door de film heen zaten). Toch wel geboeid gekeken, vooral vanwege de actrice. Die niet alleen erg op Frances McDormand lijkt, maar omdat ze als rechercheur een moordzak moet oplossen in de sneeuw, was de vergelijking er continu.

Muziek (een Hollandse bijdrage) vond ik minder geslaagd

avatar van timburton
Zeer mooie film, tragisch maar toch uittestaan.
Mij is het dan ook een misterie waarom deze film zo onbekend is.
Vooral de camerashots vanuit de ogen van de personages maakte het zeer boeiend. Verwachtbaar einde, maar dat was absoluut niet storend. Eigenlijk niets stoms aan deze Bulgaarse (ook mijn eerste Bulgaarse) film optemerken. Misschien dat die Yancheva wat vrolijker moet kijken, want afentoe was ze naar mijn mening een beetje overdreven depressief.

4 sterren

Inderdaad, de muziek (hollandse bijdrage ?) was niet zo geslaagd.

Zeer mooie film.

Ik vond de film wel wat depressief.

3,5 sterren.

Opmerkelijk, als ik de beschrijving van de film lees. Dat is eigenlijk één grote spoiler want DIT is inderdaad de hele film. Een vrouwelijke rechercheur onderzoekt een moordzaak. Het is een Bulgaarse film en in den Oostblok gaat dit er een stuk formeler en minder romantisch / geweldadig aan toe als in den Westblok. Maar dat maakt het ook gelijk een stuk realistischer. En toch gaat deze film nog een stuk verder. Er ontstaat gaandeweg een mooi psychologisch spel tussen de rechercheur en de verdachte waarbij beiden meer dan uitstekend acteren.

avatar van nadrin
Wat een sombere film.
Een onderzoek naar een broedermoord, laat ons een zeer somber Bulgarije zien.
Nergens kleur of gelach. Een lang triest verhaal dat doorgaat in het privé leven van de onderzoekster.
Het einde was voorspelbaar, maar het is me gedurende het kijken niet duidelijk geworden hoe de plotselinge ommekeer tot stand kwam.
Een heel mooi moment in de film was het moment waarop de onderzoekster, een gesprek aangaat met de moeder van Plamen Goranov.
Maar voor de rest toch maar een zwak verhaal