Freddy unter Fremden Sternen (1959)

West-Duitsland
Avontuur

geregisseerd door Wolfgang Schleif
met Freddy Quinn, Gustav Knuth en Vera Tschechowa

Freddy Ullmann (Freddy Quinn) vertrekt naar Canada waar hij een erfenis hoopt te ontvangen. Onderweg sluit hij vriendschap met Stefan (Christian Machalet), een weesjongen die als verstekeling meereist op de boot. Na aankomst blijkt dat Freddy's erfenis bestaat uit een stuk grond met een oude, vervallen blokhut midden in de Canadese wildernis. Maar wanneer veel mensen geïnteresseerd zijn in het schijnbare waardeloze stuk land, krijgt Freddy zijn bedenkingen.

avatar van Brix
Succesvol vervolg op 'Die Gitarre und das Meer'.
Beide films trokken destijds in Duitsland,en ook in Nederland, veel bioscoopbezoekers.
Hoofdrolspeler, de zanger Freddy Quinn, was in die jaren
onvoorstelbaar populair, en speelde in een hele reeks muziekfilms, die kassuccessen werden.

Quinn was begenadigd met een krachtige,warme zangstem, met een zeer herkenbaar geluid.Voor mij was hij de beste Duitse zanger ooit in het populaire genre.
Als acteur was hij destijds nog wat houterig, maar zijn sympathieke uitstraling maakte veel goed, en zijn vaak weemoedige, liedjes deden de rest.
(In latere jaren zou Quinn meer ervaring opdoen als toneel- en musical acteur)
De jonge Christian Machalet steelt de show in deze kleurrijke rolprent.
Hij is echt grappig, wat niet van alle kind-acteurs gezegd kan worden.
Ouinn zelf laat hier wel zien dat hij vooral een acteur is die het van de actie scènes moet hebben.
Hij stond erom bekend al zijn stunts zelf uit te voeren.
In zijn jonge jaren was hij circusartiest.
Ook was hij zo sterk als een beer.
In een van de scènes draagt hij de zwaarlijvige Gustav Knuth op zijn rug een ladder af, zonder truckages.

Waarschijnlijk moet men de tijd waarin deze films gemaakt werden zelf meegemaakt hebben om ze ten volle te kunnen waarderen.
Het mag heden ten dage allemaal wat naïef overkomen, maar ze zorgden voor onbekommerd aangenaam amusement.
Ik zie dergelijke films graag van tijd tot tijd opnieuw.