The Planet (2006)

Zweden / Noorwegen / Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Johan Söderberg, Michael Stenberg en Linus Torell

Negenentwintig experts uit de hele wereld geven hun opinie over de staat van de planeet aarde via beelden en commentaren. Hun visies op de gevolgen van het klimaat, zowel geografisch als antropologisch, tonen aan dat er wel degelijk iets aan het veranderen is, en daarvan is iedereen getuige. De film legt de meest recente feiten bloot en leidt ons naar de belangrijkste problematiek: Hoe gaan we om met de toekomst?

avatar van nightbreed
Als ik het niet vergeet ga ik hier zeker naar kijken vanavond.

avatar van Edwin Pindahaai
De film maakt beter duidelijk dat de mens zijn eigen planeet aan het verwoesten is dan bijvoorbeeld Earth. The Planet is minder spectaculair, maar wel degelijk interessant. Nou is deze film ook helemaal niet spectaculair bedoeld, puur als waarschuwing. Af en toe had ik alleen wel het idee dat ze het een beetje overdreven.

avatar van Demoniac
Interessante docu met een duidelijke boodschap. Ik had ook het idee dat bepaalde feiten iets aangedikt zijn, maar dit neemt niet weg dat er problemen komen als er op deze manier wordt doorgegaan met de consumptie. Dat er meer wordt genomen van de aardse middelen dan er bijkomen.

De speelduur op tv was trouwens maar een uur, terwijl ik hierboven 82 minuten zie staan.

avatar van Edwin Pindahaai
De vergelijking van de aarde met Paaseiland vond ik mooi. Ik geloof dat wel.

avatar van Demoniac
Ja, was inderdaad een goed voorbeeld. Ik geloof dat ook wel, maar ik reken er toch op dat er op een gegeven moment wel maatregelen zullen worden genomen.

Wat ze daarover zeiden met betrekking tot de politiek is waarschijnlijk ook wel waar. Dat de mensen eerst deze veranderingen moeten willen, voordat er echt wat gebeurd. Het draait immers om de stemmen.