Es Muß Nicht Immer Kaviar Sein (1961)

Alternatieve titels: Operation Caviar | Opération Caviar | C'est Pas Toujours du Caviar

West-Duitsland / Frankrijk
Thriller / Komedie

geregisseerd door Géza von Radványi
met O.W. Fischer, Eva Bartok en Senta Berger

Thomas Lieven is een eenvoudige bankbediende uit Londen, die verstrikt raakt in een internationaal netwerk van geheime diensten en de onderwereld. Hij haat zowel de criminelen als de politie, maar hij komt steeds verder in de problemen omdat zijn naïeve charme wordt aangezien voor geraffineerdheid.

avatar van Brix
De film heeft zijn grappige momenten, maar het is jammer dat Fischer's narcistische aard vaak teveel de boventoon voert.
Het lijkt op die momenten alsof hij vooral voor zichzelf staat te spelen, en dat is voor de toeschouwer niet altijd even verteerbaar.
Zijn stijltje sloeg destijds wel aan bij een groot (Duitstalig) publiek.
Hij was een grote ster.

Punten scoren wat mij betreft vooral de prachtige actrices Senta Berger en Eva Bartok.
Ik zou niet durven zeggen wie van beiden de mooiste is, maar op acteergebied geef ik de voorkeur aan Berger.

In een van de bijrollen is Jean Richard te zien, zijn personage heet Siméon, en dat lijkt op Simenon.
Dat is dan weer grappig gezien de connectie Simenon, de schrijver, met Jean Richard.
Richard vertolkte jarenlang de rol van Simenons's bekendste geesteskind: Maigret.