La Helada Negra (2015)

Alternatieve titel: The Black Frost

Argentinië

geregisseerd door Maximiliano Schonfeld
met Ailín Salas, Lucas Schell en Benigno Lell

Drie boeren werken op een boerderij in de Entre Ríos, een dunbevolkt en laaggelegen gebied in Argentinië doorkruist door rivieren. Hun gewassen worden bedreigd door een ziekte genaamd 'zwarte vorst'. Op een dag komt de jonge Alejandra aanwaaien en ze weet iedereen voor zicht te winnen. Vlak na haar komst verdwijnt de 'zwarte vorst'. Binnen afzienbare tijd ziet de gemeenschap haar als hun grote hoop en men begint haar te verafgoden als een heilige.

Malick
The dramatic feel, however, is the ominous listlessness reminiscent of Carlos Reygadas’s Silent Night or Carl Theodore Dreyer’s Ordet (The Word), or the foreboding of Michael Haneke’s The White Ribbon, advancing in small steps of visual exactitude.
KLIK

Ik twijfel hier tussen 3.5* en 4* maar vind t moeilijk uit te leggen.
Het script is veellagig en multi-interpretabel m.i. Er wordt door bepaalde sequenties, geluiden en gebeurtenissen een diepere bovennatuurlijker laag gesuggereerd, al kan die ook enkel bedoeld zijn om de naïviteit en bijgeloof van het boerenvolk scherper uit te laten komen. Al kreeg ik het gevoel dat die laag wel serieus bedoeld was maar dan vond ik m er nét te licht en voorwaardelijk doorheen schemeren.
Feit blijft dat hier een slimme en mooie meid, een binnendringer van waar en waarom dan ook (ook zoiets ambigu) inspeelt op en/of speelt met de behoeften, onnozelheid van het boerenvolk maar daar ook zelf wat door meegesleept lijkt (ook mij nét niet overtuigend in gelegd). En er zat veel beeldtaal in, visuele hints, waar ik qua interpretatie niet bijkon, ik niet altijd mee op 1 lijn zat (melk wordt gebracht terwijl geslachte melkkoe wordt weggebracht, bv.).
Dit alles, plus wat heel mooie beelden en inteigerende passages, maakt mij dorstig het weer te zien. Vanwege de intrige die het bij mij oproept en de geboeidheid waarmee ik heb gekeken, kan ik dit toch wel op 4* waarderen...

Btw: La Cinquième Saison (2012) anyone?

Vanaf 24 augustus in de bioscoop (EYE 'Previously Unreleased')

avatar van tbouwh
Slapend treft hij haar aan. Een mysterieuze vreemdelinge, liggend op de glacerende aardbodem die de filmtitel betekenis geeft. Lucas (Lucas Schell) neemt de jonge Alejandra (Ailín Salas) mee naar het kleine plattelandsdorpje even verderop. Het leven van alledag gaat door, maar langzaamaan brengen kleine wonderen de geïsoleerde boerengemeenschap in beroering. Een onderhuidse, nauwelijks grijpbare metafysische dimensie overspant een plaats waar mens en natuur hebben stilgestaan.

Volledige recensie

avatar van Drulko Vlaschjan
Mooie feelgoodfilm. Ik voelde me in ieder geval goed. Fraaie beelden, een laag maar niet te laag tempo, een beetje mysterie, sfeer boven plot maar niet geheel plotloos; ja, zo lust ik ze wel. De trailer is een stuk vager dan de film zelf, trouwens. Er blijft genoeg ruimte voor verbeelding, maar het is allemaal prima te volgen, je tast niet volledig in het duister.

Wat is dat Previously Unreleased trouwens een geweldig initiatief. Ik waardeer die selectie gemiddeld een stuk hoger dan het 'normale' programma.