11 Uhr 20 (1970)

1 stem

West-Duitsland
Actie / Misdaad
200 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Wolfgang Becker (I)
met Joachim Fuchsberger, Werner Bruhns en Götz George

Het echtpaar Wassem besluit om na een moeilijke periode samen op vakantie te gaan naar Turkije, om daar aan hun problemen te werken. Als zij na een avondje uit het lijk van ene dr. Arnold vinden, besluiten ze het te verstoppen aan de Bosporus.

avatar van Brix
Ik ben dol op die oude Duitse TV Krimi-en Detective mini-series.

De populairste waren die van schrijver Francis Durbridge.
Wanneer die op TV te zien waren, dan waren de straten in Duitsland leeg.
De ARD zond vele van die series uit.

De concurerende zender ZDF kon niet achterblijven en produceerde zijn eigen mini-series.
Die verhalen waren meestal van de hand van Duitse schrijvers, zoals Herbert Reinecker (legendarisch in Duitsland en niet alleen daar, vanwege zijn series Der Kommissar en Derrick)

Deze 11 Uhr 20 is ook van de hand van Reinecker.
Een "meesterhand" zou ik het niet willen noemen (althans niet in dit geval) want er rammelt nogal wat aan het verhaal.
Heel onlogische handelingen van personages en situaties die wringen.
Reinecker was geen tweede Durbridge.

Dat het geheel toch tot blijven kijken nodigt is vooral te danken aan de exotische locaties en de cast.
Met Joachim "Blacky"Fuchsberger als hoofdacteur was succes bij voorbaat eigenlijk al gegarandeerd.
Niet dat de man nu zo'n super-acteur zou zijn (hij heeft wat dat betreft ook nooit een hoge dunk van zichzelf gehad) maar zijn uitstraling en looks werkten altijd in zijn voordeel.
Bovendien zijn rollen als deze a.h.w. op zijn lijf gesneden.

Neem daarbij nog een handvol goed gekozen acteurs, en een hele buslading vol prachtig uitziende actrices (Nadja Tiller en Ether Ofarim vooraan) en de "stoffering" voor de serie is compleet.

Het verhaal zelf is boeiend genoeg, al heeft het te lijden onder vaak zwakke dialogen.
Enkele scènes zijn kortweg stupide, zoals die van de optredens van een zwarte nightclub zangeres (Donna Summer) en die van een zwarte danseres.

Het einde is erg abrupt afgekapt.

De locaties in Turkije zorgen voor veel couleur locale, maar ook voor een hele hoop "gratis figuranten" die vaak storend in de camera kijken.

De pakkende titelmelodie is van Peter Thomas.

De serie was een groot succes destijds, en had een kijkdichtheid van 70% !