Tsuma Yo Bara no Yô Ni (1935)

Alternatieve titels: Wife! Be like a Rose! | Kimiko

Japan

geregisseerd door Mikio Naruse
met Sadao Maruyama, Tomoko Ito en Sachiko Chiba

Een dochter, Kimiko, probeert voor haarzelf op te komen en de man van haar keuze te trouwen. Haar vader Yamamoto bemoeit zich echter met haar plannen. Zijn maîtresse is behulpzaam achter de schermen en zijn ex-vrouw, Kimiko's moeder, is intellectueel superieur aan hem.

avatar van McSavah
Wat is deze film belachelijk goed geschoten. Had niet verwacht zo'n visueel sterke film uit 1935 tegen te komen, en zeker niet van een als klassiek te boek staande regisseur als Naruse. Zie hier al heel veel Resnais en Yoshida in terug, wow. Ook inhoudelijk sterk, door een soort vroege poging om het melodrama te demaskeren en het verwachtingspatroon van kijkers te doorbreken. Niet alleen de visuele stijl, maar ook de vertelstijl is hier op momenten vooruitstrevend te noemen (vooruitlopend op de new wave), voor zover ik dat met mijn beperkte historische filmkennis kan beoordelen. Daarbij is de humoristische inslag ook nog eens geslaagd.

Dat ik hem geen 4.5* geef komt doordat de film te gehaast - of in ieder geval te beknopt - wordt gebracht, waardoor een echt diepe indruk achterblijft. Helaas, maar verder lijkt me dit gewoon essentiële cinema. Snel meer zien van Naruse.

De vroege films van Shimizu beloven visueel ook erg sterk te zijn, waarmee ik meteen weer hernieuwde hoop in de jaren 30 heb gekregen.