Safari (1956)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur

geregisseerd door Terence Young
met Victor Mature, Janet Leigh en John Justin

De rijke miljonair Sir Vincent Brampton en zijn verloofde Linda Latham huren beroepsjager Ken Duffield in om hen op safari te nemen in de Oostafrikaanse wildernis. Voor Duffield zelf is dit een mooie gelegenheid om de moordenaar van zijn zoon te vinden, die waarschijnlijk tot de gevaarlijke Mau-Mau stam behoort.

avatar van Brix
Ik herinner mij 'Safari' nog heel goed van de keer dat ik 'm in de bioscoop zag, in de jaren zestig, in een matinee voorstelling.
Destijds was ik er aardig van onder de indruk.
Na afloop van de vertoning wist ik zelfs een filmstill en een Lobby card te bemachtigen via de bioscoopuitbater.
Die moeten nog ergens rondslingeren in huis.

Vanmiddag zag ik de film nog eens terug, op BBC TV.
Toch een andere beleving.
Prachtige kleuren, mooie Afrikaanse filmlocaties, helaas afgewisseld met studio opnames.

De spanning voelde minder dan ik in herinnering had.
Daarentegen had ik deze keer meer aandacht voor Janet Leigh, die er op haar aller sexiest uitziet.

Victor Mature zal het dubbel zo warm gehad hebben tijdens die opnames daar in Africa, zijn status van notoire vrouwenjager in acht nemende.
Allemachtig wat een lust voor het oog was Leigh tijdens haar jongere jaren toch

Mature was uitstekend gecast voor de rol van de stoere safarileider.
Uiterlijk tenminste, want naar verluidt zou hij tijdens de filmopnames minder dapper zijn geweest.
Zo weigerde hij keer op keer op het verzoek van regisseur Terence Young om een rivier in te stappen.
Hij was als de dood voor de mogelijk aanwezige krokodillen.
Zelfs met een scherpschutter in de buurt, die de boel in het oog hield.
Na heel veel gedoe wist Young hem toch zover te krijgen om erin te gaan, en Leigh te "redden", maar wel met knikkende knietjes.

Aanvankelijk wilde Mature ook niet naar Afrika gaan voor de opnames, maar alles liever in de studio omgeving opnemen.
Gelukkig is het zover niet gekomen, want de op-locatie opnames horen bij de pluspunten van de film.

Er zijn heel wat safari films gemaakt, en deze wijkt niet echt af van de doorsnee van het genre.
Het verhaal is geijkt, alleen met toevoeging van de Mau-Mau opstandelingen.
Dat is op zich niet slecht gedaan.

Ik had wat meer moeite met Earl Cameron in de rol van de Mau-Mau leider.
Cameron (onderscheiden met een Britse koninklijke orde voor zijn verdiensten als acteur) is in mijn beleving altijd een uiterst sympathieke acteur geweest, in rollen die daarmee in overeenstemming waren.
Ik vind hem wellicht daardoor hier minder geloofwaardig overkomen.

Voor deze productie werkten de latere James Bond filmpartners Terence Young en Albert Broccoli samen.
Ze wisten er een niet-langdradige avonturenfilm van te maken.

davez
Een typische vermakelijke avonturenfilm. Denk aan de tarzanfilms zonder tarzan maar dan in de savanne. Janet Leigh zag er smakelijk uit. Altijd leuke cinema dit soort films.

avatar van Dogie_Hogan
Vanmorgen (weer) op BBC2. Alleen wel erg vroeg begonnen. Kwam er na ca. 2/3 in. Meteen vallen al de vele studio-opnames op, waardoor de film niet erg geloofwaardig overkomt, jammer. En in natuurfilms zien we minder krokodillen dan in deze film bijvoorbeeld. Aardig wat knip-en plakwerk dus aan de montagetafel.
Het Amerikaanse Mogambo (1953) met Ava Gardner en Clark Gable lijkt wat om deze Britse Safari.

Victor Mature is prima gecast. Hij doet mij denken aan de stoere safarigids Tiger Joe uit de de stripalbums van J.-M. Charlier en Victor Hubinon uit de begin jaren 50. Alleen had Tiger Joe geen Sten-gun tussen zijn jachtgeweren. Dit is volgens mij de enigste safari-film, waar een jager een Sten-gun bij zijn uitrusting heeft. Maar zonder dit wapen zou de film zeker anders geëindigd zijn.

Het enige aantrekkelijke van deze film blijkt echter achteraf een Janet Leigh (28) in Technicolor te zijn.