Ruba al Prossimo Tuo (1969)

Alternatieve titel: A Fine Pair

1 stem

Italië / Verenigde Staten
Komedie / Avontuur

geregisseerd door Francesco Maselli
met Rock Hudson, Claudia Cardinale en Leon Askin

Detective Mike Harmon wordt verliefd op de mooie dochter van een goede vriend. Deze dochter blijkt echter een juwelendief te zijn en al snel raakt Harmon zelf betrokken bij een juwelenroof in Oostenrijk.

Wat zie ik, nog geen community vote voor een film met hun idool ..Rock Hudson ? Misschien komt het omdat Rock hier meestentijds rondloopt als droogstoppelige detective met hoornen bril en morsige jas...of komt het toch door Claudia ?
Enfin, Maselli de communist en would be auteur had de film opgezet als een anti-kapitalistiese allegorie, zijn mede scenaristen onder wie Larry Gelbart maakten er een romkom van, uiteindelijk is dit warrige filmpje met een intrige die qua twistrijkdom niet hoeft onder te doen voor een giallo geen van beide.
Zoals hierboven gesuggereerd is het ook een heist movie, en dat levert het onbetwiste hoogtepunt van de film op: de "thermodynamische" heist in Kitzbühel waar de temperatuur extreem hoog moet zijn om de beveiliging uit te schakelen. Claudia wordt het te heet, en ze ziet zich genoopt wat kledingsstukken uit te trekken...MAMMINAAAAAAAAAAAAAAAAA, het werd mij ook even te warm hee. En Rock ? Die bleef er natuurlijk ijskoud onder, wat ongetwijfeld ook gold voor de douchescène die hij met Clauda mocht opnemen. Arme donder.
Tenslotte een WAARSCHUWING: de US release van deze film duurt slechts 91 minuten, de volledige versie is geloof ik niet beschikbaar met onderschriften.
Slechte score Morricone.