Kvitebjørn Kong Valemon (1991)

Alternatieve titel: The Polar Bear King

Noorwegen / Zweden / Duitsland
Familie / Avontuur

geregisseerd door Ola Solum
met Maria Bonnevie, Jack Fjeldstad en Tobias Hoesl

In het koninkrijk Zomerland, waar de bloemen eeuwig bloeien, weigert de jonge, knappe koning Valemon om met een boosaardige heks te trouwen. Als straf voor deze weigering om een verbond met het kwade te sluiten, spreekt de heks een betovering over hem uit en verandert Valemon in een vervaarlijk uitziende ijsbeer. Hij vlucht naar het noorden, naar het ijzige koninkrijk "Winterland" en wordt daar verliefd op een beeldschone, jonge prinses die door het gevaarlijke uiterlijk van de ijsbeer heen kan kijken en de goedheid van binnen ziet. Het is vervolgens aan de prinses om de boosaardige plannen van de heks te dwarsbomen, Valemon te redden en de ijzige betovering van de IJsbeerkoning te verbreken.

avatar van kirk douglas
sfeervolle en leuke oude fantasy-film.
het acteerwerk is wat droog en de effecten herinneren erg aan ''The Neverending story''.

ik vind dit een zeer opmerkelijke film hoewel ze natuurlijk tegenwoordig veel meer mogelijkheden hebben.