Cammina, Cammina (1982)

Alternatieve titels: Walking, Walking | Keep Walking

Italië

geregisseerd door Ermanno Olmi
met Alberto Fumagalli, Antonio Cucciarrè en Eligio Martellucci

Een verfilming van het verhaal uit de bijbel over de reis van de drie wijzen uit het oosten. Een komeet in de hemel is er de oorzaak van dat de wijze Mel op een spirituele reis gaat. Deze reis zal hem uitdagen en geestelijk versterken. Hij voegt zich bij een grote groep gelijkgestemden en twee andere wijzen. Mel begint vol goede moed aan zijn reis om de 'ster' te vinden die hem vanaf het begin geïnspireerd heeft. Zal hij hem vinden? Of heeft hij veel te hoog gegrepen en wachten hem alleen teleurstellingen?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Nogal veel regisseurs uit het Katholieke Italië waagden zich vroeg of laat aan een bijbelverfilming. Vaak, zoals deze van Olmi, voor de RAI gemaakt om uit te zenden rond de kerst. Eens kijken of een ongelovige als ik er wat mee kan.

Losse bijbelverhalen, zeker uit het nieuwe testament, zijn vaak erg sober geschreven en om van zo'n los bijbelverhaal een lange film te maken moet er heel wat omheen verzonnen worden. Dat gebeurt hier ook. Al is het niet al te veel extra plot, maar vooral een hoop mijmeringen over de grote gebeurtenis die de reizigers gaan zien, over het onvermogen van mensen om zonder te zondigen te leven en meer van dat soort zaken. Ook is er wat relativering, voornamelijk door een klein jochie met wat komische scenes. En, zoals wel meer Italiaanse bijbelfilms,vooral vergeleken met Amerikaanse, is het geheel nogal down-to-earth en wordt bombast vermeden.

Grootste probleem van de film is de lengte. Drie uur is echt veel te lang. Mede doordat het idee achter de film (de spirituele reis van de hoofdpersonen koppelen aan de daadwerkelijke reis) niet echt uit de verf komt wat mij betreft.

Een maf begin ook waarin duidelijk wordt gemaakt dat we een spel zien en niet de ware gebeurtenissen, terwijl dat later nergens in de film terugkomt.

Best interessant en bij vlagen mooi en sfeervol, maar vooral ook een erg lange zit.