Mem-Ü Zin (1991)

Turkije
Drama / Romantiek

geregisseerd door Umit Elçi
met Meltem Doganay, Yalçin Dümer en Halil Ergün

Ongeveer driehonderd jaar geleden leefde er in Botan een heerser, genaamd Zeyniddin Bey. Hij heeft twee beeldschone zussen, Zin en Siti. Tijdens de Nevroz-viering nemen de twee zussen deel aan de festiviteiten, waarbij ook twee jongemannen, Mem en Tajdin, aanwezig zijn. Beide jongemannen, die van goede afkomst zijn, worden verliefd op de twee zussen. De heerser Zeyniddin gaat akkoord met het huwelijk van Tajdin en Siti, maar niet met de huwelijk van Mem en Zin omdat de vizier Beko de heerser tegen Mem heeft opgezet. Mem en Zin zijn echter stapelverliefd zijn op elkaar, en blijven met elkaar omgaan. Als ze door de vizier betrapt worden, wordt Mem gearresteerd.

Azady.nl 29/09/2006:
Nabij Cizir, een stad in Noord-Koerdistan in de provincie van Shernax, zal een monument van Mem u Zin gebouwd worden.

Mem u Zin is de welbekende Koerdische ‘versie’ van Romeo en Juliet. Bijna alle Koerden kennen dit liefdesverhaal. Nu komt er ter ere van ‘Mem u Zin’ een monument bij de stad Cizir. Hoewel het project al een tijdje bezig is, zal het nog eventjes duren eer het klaar is. Het project wordt geleid door een Turkse bedrijf.

Bron: Pukmedia, Netkurd