Les Onze Mille Verges (1975)

Alternatieve titels: The 11,000 Sexes | Bisexual

Frankrijk
Erotiek / Fantasy

geregisseerd door Eric Lipmann
met Jenny Arasse, Martine Azencot en Yves-Marie Maurin

Romain Marchand is een jong kaderlid die werkt bij de Crédit Bancaire. Hij moet toezicht houden over een stel pittige, guitige, uitdagende operatrices. Ze zijn allemaal om ter mooist en de jongeman kan zijn ogen niet sluiten of ze verschijnen voor hem in een gedaante die doet denken aan Duizend en één nacht. Als hij het boek van Apollinaire leest wordt het er niet beter op. In zijn dagdromen beleeft de jonge leidinggevende bediende een reeks avonturen vol buitensporigheden. Hij ontmoet er telkens charmante, knappe vrouwen die veel gelijkenis vertonen met de dames die aan zijn hoede en toezicht zijn toevertrouwd. En in een droom wordt alles mogelijk.

neron
De gelijknamige roman van Guillaume Apollinaire was verboden in Frankrijk tot 1970 en zou op een fijne gecultiveerde manier de erotische ervaringen van een dagdromer beschrijven. Ik heb dit boek niet gelezen, maar de film is iets die het midden houdt tussen soft-porno in een luxe verpakking en reclame voor sexy lingerie. Mooie decors en fotografie, de actrices zijn uitgezochte schoonheden, er zijn veel hetero- en lesbische seksscenes maar daarmee is dan ook alles gezegd. Alleen is het iets beter ingekleed dan dat we van dit genre zouden verwachten. De muziek van deze film is van Michel Colombier, werd op CD uitgebracht en schijnt bij sommigen wel in de smaak te vallen.
Nog één pikant detail: bij de cinema-release in 1975 werd de titel door het verdeelhuis omgedoopt tot "Les Onze Mille Vierges" (De Elfduizend Maagden), zogezegd omdat 'een roede pornografisch was en dat niet overeenstemde met het karakter van de film".