Immortal Sergeant (1943)

Oorlog / Drama

geregisseerd door John M. Stahl
met Henry Fonda, Maureen O'Hara en Thomas Mitchell

Colin Spence is een weifelende Canadese korporaal die tijdens W.O.II opeens de leiding krijgt over zijn eenheid als hun sergeant overlijdt. De vier overgebleven soldaten zijn nu gestrand in de woestijn zonder water. Om alle ellende om hem heen te vergeten denkt Spence terug aan zijn romance met zijn geliefde Valentine.

Schijnt een mooie film te zijn uit 1941 of 42. Nergens te vinden , nergens te zien, lijkt van de aardbol verdwenen te zijn. Hoe is dit mogelijk ?

jackyvanmaele schreef:
Is inmiddels uit op DVD, en wordt aanbevolen vanwege de attractive 22-jarige Maureen O'Hara. (Dit keer niet in Western-look).

*Still.

avatar van Dogie_Hogan
Aardig W.O. II drama met geweldige performance van Henry Fonda, net voorat hij zelf naar het front ging.
Het is ff wennen de mooie Maureen O'Hara (22) niet in Westernkleding en zonder John Wayne te zien. Maureen is zelfs even in bikini en zonder opgestoken haar waar te nemen, een unicum in de filmcarriere van deze actrice, die als 1 van de weinigen gedurende deze filmcarriere geen hinder had van de paparazzi en glamourfotografen. Het losschudden van haar (rode) haar na het zwemmen met Fonda lijkt op die be- roemde scene van Rita Hayworth in GILDA.
Maureens rol blijft echter, tov Fonda, wat 1-dimensionaal. Haar verhouding met ook achterblijver Cottrell had beter uitgewerkt kunnen worden.

De vele flashbacks in deze oorlogsfilm zijn totaal niet hinderlijk, prima gedaan.

Evenals de in dat zelfde jaar gemaakte Western-klassieker THE OX-BOW INCIDENT (ook met Fonda) blijf ik als groot minpunt de zeer vele studio-opnames vinden. Er is zeer weinig op locatie, cq buiten gefilmd en door een woestijn na te bootsen in een studio met ook nog holle studio-acoustiek en meerdere schaduwen door studiolampen , vind ik de film wat ongeloofwaardig worden. Geef zowel bij Westerns als bij oorlogsfilms de voorkeur aan veel buitenopnames. Laat dit zwaar wegen. Daarom komt voor mij IMMORTAL SERGEANT uiteindelijk op een IMDB 5/10 uit.

avatar van Dogie_Hogan
Kan bovenstaande tekst niet meer wijzigen, maar naam Cottrell moet Benedict zijn.

Voor mij een langverwachte film ( meer dan 30 jaar op gewacht) en waarschijnlijk in deze periode ook nooit op tv vertoont. Mijn vader zag hem onmiddellijk na de oorlog en vertelde er vaak over. Ik las het boek. Nu heb ik de eindelijk de dvd; (ongeloofelijk ; 9,5 euro in een week tijd geleverd uit het buitenland, Auckland! Regio 1, maar met hulp van 'Dogie' opgelost )
Goed gespeeld, een goede cast. De holle klank is inderdaad een minpunt maar wordt ruimschoots goedgemaakt door de acties, door het geheel van de film en een overtuigende Henry Fonda en Thomas Mitchel.

Een weinig origineel (dus voorspelbaar), middelmatig en moreel standaard oorlogsdrama, over een korporaal, nog 'n groentje, die in de tweede wereldoorlog, noodgedwongen, de leiding kreeg over een Britse eenheid in Afrika. Het Amerikaanse patriottisme stond deze keer eens niet centraal: het verhaal was meer gericht op het (heldendom van het) individu. Henry Fonda speelde geloofwaardig, maar de rest van de cast vond ik weinig overtuigend.