Olivier Etc. (2006)

Nederland

geregisseerd door Sander Burger
met Dragan Bakema, Maria Kraakman en Ria Eijmers

Olivier noemt zichzelf een statistisch wonder. Hij is nu al bijna 27, terwijl de artsen hebben voorspeld dat hij met zijn aangeboren hartafwijking niet veel ouder dan 25 zou worden. Hij lijkt niet te lijden onder de dreiging van een vroege dood. Olivier is een feestbeest met een tomeloze energie. Hij rookt, drinkt, danst tot diep in de nacht en wordt regelmatig wakker naast een hem onbekend meisje. Dat hij met deze levensstijl vrienden en familie van zich vervreemdt en geen vrouw voor langere tijd aan zich weet te binden, deert hem niet. Olivier leeft met de dag. Totdat nieuwe medische technologie het mogelijk maakt hem te genezen en een nieuwe toekomst ineens voor hem openligt. Iedereen is dolblij, maar Olivier weet zich geen raad met de verwachtingen en verantwoordelijkheden die nu ineens zijn deel zijn. Hij doet een poging om zijn studie op te pakken en zoekt een meisje op, dat hem van een wilde nacht is bijgebleven, maar alles lijkt op niets uit te lopen.

kaz
Ik heb de film net gekeken en vond het een mooie film. Ik hou sowieso wel van Nederlandse films, en dit was echt een goede. Het is erg duidelijk hoe de hoofdrolspeler, Dragan Bakema, denkt en voelt. Af en toe gebeurt er vrij weinig maar toch blijft de film boeien, wel echt een aanrader.

avatar van Quentin

• interview Maria Kraakman en Dragon Bakema cinema.nl$
• audiocommentaar Sander Burger en Dragon Bakema
• interview Desmet Live met regisseur en 'echte Olivier’
• trailer

Ik vond het opvallend hoe het Beeld/ de hoek de gehele film werd gebruikt. De hoek retestrak rechtvooruit. het inhoudelijke apart en gewaagd.
Verder erg jammer dat alle facetten van onze Waarden en Normen zo duidelijk naar voren moesten komen. Hierdoor Haak ik ook meestal af.
Nu ik dit zo schrijf is een 3 misschien nog wel teveel.

Fascinerend verhaal. Bakema en Kraakman zijn enigzins aan het improviseren gegaan, iets dat af en toe geweldig, maar zo nu en dan ook net over het randje gaat. Vooral het eerste uur vond ik juist erg sterk, het laatste half uur was iets zwakker, omdat hier nauwelijks meer echt iets wezenlijks gebeurt.
Kraakman blijft wel een erg sterke actrice.

robertus65
Dragan Bakema speelt een uitstekende hoofdrol neer, waardoor die weet te boeien.

avatar van gukker
Had hier wat meer van verwacht, vond dat er wel erg weinig verhaal in de film zat. In feite is de beschrijving hierboven gelijk een beschrijving van de hele film, want veel meer gebeurt er niet.

Verder wel veel mooie camerahoeken en nog aardig acteerwerk ook.

avatar van Chuck Taylor
Bakema is toch één van de betere acteurs die er in Nederland rondloopt. Heb hier echt van genoten.Uitstekend drama met een goed verhaallijn wat ruimte geeft voor interessante dialogen. En geen stom geforceerde dialogen, maar heel natuurlijk allemaal en echt gespeeld. Erg mooie shots van 'de stilte' en van Dragan met zichzelf en tel daarbij nog een super soundtrack bij op.

avatar van koningtoet
Van deze film had ik meer verwacht, toch had zijn goede momenten. Op zich wel een origineel idee, de uitwerking was ook zeker niet slecht maar ook niet heel bijzonder. De film leek iets voor de helft in een soort herhaling te vallen. Er zat vrij weinig variatie in de emoties die de film trachtte op te roepen. Ook al stierf de broer van hem, sloeg hij die vrouw (terecht, wat een irritant wijf) en deed hij politiek incorrecte uitspraken omdat hij toch dood gaat. Zielige dingen gebeuren en Olivier gedraagt zich op een manier die typisch is voor iemand die weet dat hij doodgaat. Het diner aan tafel met de "normale" mensen die houterig met elkaar omgaan werd terecht belachelijk gevonden door Olivier, dit vond ik een van de beste scènes van de film. Op een gegeven moment had ik het gevoel naar een serie te kijken ipv een speelfilm.