Mizu no Hana (2005)

Alternatieve titel: Water Flower

Japan

geregisseerd door Yusuke Kinoshita
met Azusa Hibino, Asuka Kurosawa en Kanji Tsuda

Minako is een tiener en komt uit een gebroken gezin. Haar moeder heeft haar vader verlaten voor een andere man. Jaren later verhuist zij naar een wijkje vlak bij Minako, samen met haar andere dochter, de 8-jarige Yu. Minako raakt bevriend met Yu en begint plannetjes te maken om toch maar weer terug te komen in het leven van haar moeder.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Water Flower is niet overweldigend. Eerder bescheiden en in al die bescheidenheid een mooi, klein drama.

Wat bovenal opvalt is de kadrering. Het ene na het andere zorgvuldig gekozen, fraai plaatje komt voorbij. Met vaak één minimalistische maar buitengewoon doeltreffende camerabeweging erbij. Binnen dat beeld speelt zich dan de scene af.

Drama's over conflicten tussen kinderen en volwassenen lopen het risico vast te lopen in vervelend sentiment of ongeloofwaardig wijsneuzerige kinderen. Dat gebeurt gelukkig niet in Water Flower. Het blijft, ondanks best ingrijpende gebeurtenissen en een flinke huilbui, prettig ingetogen.

Geen buitengewoon bijzonder verhaal, maar wel een lowbudgetfilm van een debuterende regisseur die zijn sterke punten alvast etaleert en van wie we nog best wat mogen verwachten.

Had beter gemogen.

Vond het visuele net wat tegenvallen. Een erg minimalistisch en eenvoudig dramatje, daarbij mag het er visueel wel iets beter verzorgd uitzien. Erg strak allemaal, maar het resulteert zelden in echt opvallende plaatjes.

Daardoor wordt het allemaal wat té eenvoudig. Je kan met dit soort films een aantal richtingen uit (van Koreeda tot Kitano), maar deze Water Flower blijft overal wat tussenin hangen.

Soundtrack is nog het mooist, maar aangezien Hisaishi blijkbaar toch niet de componist is, is ook dit niet echt eigen te noemen. Wel een erg dikke ode dan maar.

Acteerwerk is aardig, muziekjes zijn mooi en het drama is lekker klein. Bekende ingrediënten, maar er zit te weinig in de film om zich te gaan meten met de betere uit het genre. Voor completisten en liefhebbers wel een leuk tussendoortje, maar verder een te weinig opvallend filmpje.