De Terrorist Hans-Joachim Klein (2005)

Alternatieve titel: Hans-Joachim Klein: My Life as a Terrorist

Nederland / Duitsland
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Alexander Oey
met Hans-Joachim Klein en Daniel Cohn-Bendit

Portret van de ex-terrorist Hans-Joachim Klein. Eind 1975 nam hij met de beruchte terrorist Carlos deel aan de bloedige gijzeling van de verzamelde OPEC-ministers in Wenen. De gijzelnemers ontkwamen via Noord-Afrika, maar Klein kwam tot inkeer en keerde het terrorisme de rug toe. Vanaf dat moment moest hij onderduiken voor de politie én zijn vroegere strijdmakkers. In deze documentaire gaat Klein de confrontatie aan met zijn verleden, waar hij allesbehalve trots op is. Ondersteund door archiefbeelden vertelt Klein hoe hij bij het linkse activisme betrokken raakte, naïef de gewapende strijd verkoos en hoe die keuze hem is blijven achtervolgen. In Frankfurt zoekt hij oude bekenden op, waaronder Daniel Cohn-Bendit. Nadat Klein zich in 1998 in Normandië liet arresteren en een gevangenisstraf uitzat, is hij vrij man.

Eerder gezien, zeer de moeite waard. Hij geeft eerlijk en open een terugblik op zijn activiteiten als terrorist, en is (nu) ontwapenend eerlijk over hoe naief hij toen was.
Aanrader!

Ik vond dat er wat weinig structuur in deze documentaire zit. Gegeven is zeer interessant, maar geheel is matig uigewerkt. 2,5 ster.

avatar van Mug
Mug
Geen structuur? Vreemd, de lijn is duidelijk. Wellicht dat veelverteller/rateltong Klein veel informatie in 10 seconden kwijt kon, en dat je daardoor de kluts kwijt was? Het is wel jammer dat de docu zeer kort in ging op 't proces en de laatste jaren van Klein, zodat het nogal afgeraffeld werd.

Talking head documentaire over een man die zo veel vertelt tot in de kleinste details, dat m'n hoofd er van ging duizelen. Ondersteund met veel beeldmateriaal. En Klein zei het zelf al in de documentaire: "Ik ben de slimste niet." Dat werd wel snel duidelijk, wat een naieviteit.

Ik heb niet naar mijn kluts lopen zoeken hoor.

avatar van Mug
Mug
De structuur is anders duidelijk mijns inziens. Introductie (de OPEC gijzeling, waardoor hij bekend werd), kinderjaren, studentenleven, 'terroristenopleiding', gijzeling OPEC, onderduiken, memoires schrijven, bewijs naar Der Spiegel + uit dat leventje stappen, arrestatie, proces, gevangenis, koeienboer.

Probleem is juist dat er te weinig rust in zit, zodat het allemaal snel verwerkt dient te worden.