Sytten (1965)

Denemarken
Komedie / Erotiek

geregisseerd door Annelise Meineche
met Ole Søltoft, Ghita Nørby en Emil Hass Christensen

Het is 1913 en in Kopenhagen hangt een oorlog in de lucht, terwijl de Denen nog niet weten of zij erin zullen worden betrokken of niet. Ondertussen wordt een jongeman ingewijd in de liefde. Zijn eerste ervaring met zijn jeugdliefde verloopt echter zo dramatisch, dat hij zich afgewezen voelt en daarom bij haar weg rent.

Deense sekskomedie uit de jaren zestig. Veel bloot zit er niet in en de seks moeten we er ook maar bij denken, maar voor die tijd toch wel gedurfd, met een paar blote borstjes en een seksuele initiatie. Het is vooral een 'charmante' 'coming of age'-komedie, waarin een jongeling gaat logeren bij zijn oom en tante aan de kust. Hij zou 'het' nu eindelijk wel eens willen doen en de vrouwen in dat huis zijn daar graag toe bereid, want ze vinden hem allemaal geweldig. Maar hij is vooral verliefd op zijn nichtje, de springerige Vibeke en beleeft met haar zijn eerste keer.

Degene die hier de synopsis van de film beschreven heeft, heeft de film of niet gezien, of niet begrepen. Die eerste keer verloopt helemaal niet zo dramatisch en de jongeling vlucht niet weg maar rent dol van vreugde het bos in omdat hij nu eindelijk een man is geworden. Daarna is het hek van de dam en mag hij zijn lusten ook op de andere vrouwen botvieren.

De film speelt aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog, is zorgvuldig gemaakt en het Deense platteland is mooi en nostalgisch in beeld gebracht. Verder is het redelijk afwisselend, niet te traag en bij vlagen zelfs een pietsie erotisch. Vibeke (Ghita Nørby) in haar badpak is best het aanzien waard als ze met haar kontje omhoog in de duinen ligt. Ole Søltoft (Jacob) Heeft de hele film door een domme grijns op z'n gezicht. Dat is weer een stuk minder.