The Texans (1938)

Western

geregisseerd door James P. Hogan
met Joan Bennett, Randolph Scott en Walter Brennan

Na de Amerikaanse burgeroorlog is de strijd voor oud-soldaat Kirk Jordan nog niet voorbij. Hij moet zien te overleven in een omgeving die vijandig staat tegenover iedereen die voor de zuidelijke staten heeft gevochten. Na zijn ontmoeting met Ivy Preston komt Kirk op een gewaagd plan. Hij zal voor haar familie hun kudde van 10.000 stuks vee naar de net voltooide spoorweg in Abilene, Texas, brengen.

Western die qua verhaal doet denken aan The Big Trail en Red River. Dat komt dan vooral door de groots opgezette scenes die de veetrek naar Abilene met zich meebrengt.
Deze film haalt het echter niet bij de andere twee. Vooral omdat de film in het eerste deel wat blijft hangen in de romantische verwikkelingen tussen Scott en Bennett, en kluchtig aandoende karakters vertolkt door Brennan en Robson en meer bijrolfiguren.
Ondertussen worden de tegenstellingen en verhoudingen tussen de Noordelijken en de Zuidelijken blootgelegd en dat is, bij mijn weten, realistisch in beeld (en woord) gebracht.

De grote actiescenes worden soms teniet gedaan door studio-opnames met daar achter beeldmateriaal uit andere films. Dat is zeker goedkoper, maar het ziet er niet altijd even lekker uit, vooral omdat sommige scenes versneld worden afgespeeld.
Wonderlijk genoeg vond ik de rustige muzikale onderbreking met een gezongen "Silver on the Sage" een heel aardig moment in de film. Sfeervol gedaan.

Een redelijke western met een licht gebrek aan spanning en interessante karakters, met een verhaal dat af en toe niet helemaal logisch in elkaar steekt.

avatar van trebremmit
De eerste drie kwartier zijn goed, ondanks een aantal flauwe bijrollen met dito humor. Helaas wordt het daarna wat minder en soms erg chaotisch, ook het einde was wel erg simpel.
Zeker leuk om een keer te kijken en er zitten ook een paar hele mooie shots in, toch was dit een betere film geweest als de flauwe humor er uit was gebleven en de bijrollen niet zo theatraal waren geweest.

Redelijk gemiddelde western met prima cast ook hier weer overbodige humor, ook kleine rol van Robert Cummings als Captain Alan Sanford CSA.
Walter Brennan hier pas 44 jaar lijkt al even oud als bv 21 jaar later in Rio Bravo (geweldig acteur) een dikke 5 dus 2.5*