• 8.608.914 stemmen

Genre: Romantiek / Komedie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Thomas Acda

Met onder meer: Sanne Langelaar, Nasrdin Dchar en Gijs Naber

IMDb beoordeling: 5,7 (127)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

• NPO Start Bekijk via NPO Start
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Fake

Maya, afgestudeerd in kunstgeschiedenis en archeologie, valt ondanks waarschuwingen van haar gay best friend Erik voortdurend op onbetrouwbare types. Met haar laatste verovering David ontsnapt ze in Zuid-Amerika maar net aan een arrestatie vanwege een kilo cocaïne in haar tas. Terug in Nederland begint ze een B&B. Haar eerste gast is de aantrekkelijke Aziz, die op de International Art Fair een eeuwenoud Marokkaans mozaïek wil stelen. Wanneer de vonken overspringen, staat Maya voor een lastige keuze: volgt ze haar hart of haar verstand?

avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

• 1986 berichten

Eén van de telefilms van dit jaar. Zondag 8 mei te zien bij de AVROTROS op NPO3.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Na het schrijven van zijn debuutroman wilde komiek Thomas Acda kennelijk óók een debuut als filmregisseur. Het lome witbiertjesweer leent zich uitermate goed voor een pretentieloos anderhalf uur met knapperd Sanne Langelaar en knuffelmarokkaan Nasrdin Dchar. De pret kan niet op met komisch bedoelde bijrollen van Gijs Naber als gay best friend en Tim Haars als loservriendje. Hiermee heb ik al het positieve van de film wel opgenoemd, want het is de eerste grote miskleun van deze lichting telefilms. Niet één lach. Niet één gniffel. Niet eens een kleine glimlach. Wel iets wat bloedeloos over mijn scherm bewoog, terwijl ik vooral mezelf afvroeg wat een karakteracteur als Nasrdin Dchar te zoeken heeft in iets waar zijn Marokkaanse achtergrond vooral misbruikt wordt om hem een nep sjeik te laten spelen. Beledigend is teveel eer voor een oerdom niemendalletje, maar met die zes ton belastinggeld had er best meer gedaan kunnen worden om dit opkomend talent een welkom podium te bieden.

avatar van Atheistus

Atheistus

Best een aardig film. Helaas haalt het tenenkrommende acteerwerk van Lies Visschedijk het enorm naar beneden.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2072 berichten

Weer zes ton belastinggeld weggegooid. Althans, verdwenen in de zakken van dit soort oplichters.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Leo1954 schreef:

Oeps, ik ben met een bepaald sentiment begonnen.

Volgens IMDB was het bedrag trouwens fiks meer: budget: €900.000 (estimated)

avatar van bjerik76

bjerik76

• 2083 berichten

slechte film.

slecht script, slechte cast en de hele film komt saai, langdurig over.

Vooral Gijs Naber vond ik behoorlijk slecht gekozen.

Het verhaal zit vol met toevalligheden, enorme slechte dialogen en de grappen kwamen niet over.

Het ergste was de flauwe Gijs Naber met domme zinnen, uitspraken en eigenlijk alle teksten die type "Erik" uitkraamt.

Deed me totaal niks.

avatar van panax

panax

leuke film

leuke acteurs

mooie locaties

niks mis mee

ik heb genoeg gelachen in ieder geval !!

avatar van mjk87

mjk87

Oef. Niet leuk, dat vooral. Als een komedie leuk probeert te zijn, en de acteurs laten zoiets ook merken, dan is dat vaak niet meer het geval. Ik heb de film vorige week gezien en had toen allerlei punten waarom ik de film niks vind. Die ben ik vergeten; misschien zegt dat nog wel meer over de film. 1,0*.

avatar van Decec

Decec

Een goede romantiek TV Movie...

Goed verhaal...

Goed acteerwerk...

Bekende acteurs Tom Jansen en Gijs Naber (Penoza)...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

avatar van schnoetsz

schnoetsz

Deze manier van subsidie slurpen blijft irritant.

avatar van De specialist

De specialist

Wat een zielige vertoning, deze jammerlijk mislukte poging van Thomas Acda, die het ook een als regisseur wilde proberen. Aan lef ontbreekt het Acda niet en hij weet de vaart in de film te houden, en daarbij hebben we alle positieve dingen over deze film wel gehad. Een keuze voor goede scenario’s heeft hij nog niet.

Het bespottelijke script rammelt aan alle kanten. Hoe wist de vrouwelijk agente Swinkels (Over slecht acteren gesproken. Lies Visschedijk maakt hier een potsierlijk karikatuur van: TE-NE-KROM-MEND. Laten we hopen dat de e productie niet in het buitenland te zien krijgen, want daar gaan ze echt denken dat de Nederlandse politie bijklust als verslaggevers van Omroep Limburg) dat ze Maya er uit moest pikken? Een tip, ja. Maar van wie? En waarom? En dan de deal die zij met David (Tim Haars, die steeds meer op de zoon van Ron Pearlman gaat lijken) is gewoonweg belachelijk om nog maar te zwijgen over hoe ze Maya probeert te chanteren.

En waarom wordt Maya op haar vlucht naar Marokko weer door de douane er uit gepikt?

En dan de dialogen: Laten we het maar niet hebben over de teksten die de CWI medewerkster (Anneke Blok) in de mond gelegd krijgt. Duidelijk geschreven door een gefrustreerd en werkeloos scenarioschrijver. En als je een van je personages de tekst: “Ach, dus je bent een gedesillusioneerde illusionist” in de mond legt, dan heb je geen flauw benul hoe mensen echt spreken

Acda valt deze blunders niet te verwijten, omdat die regelrecht uit de kokers komen van schrijvers Bert Bouma en Jan Harm Dekker. Wat we Acda wel kunnen kwalijk nemen is dat hij dit schriftelijk wangedrocht naar het scherm heeft vertaald. Of was een gratis reisje naar Marokko soms de motivatie?

Met als tragisch dieptepunt de scène met de mimespeler (Kevin Gorczynski

De een na laatste film van actrice Kitty Courbois, dus gelukkig niet haar zwanenzang.

Ik weet niet hoe ik nul sterren moet aanklikken, maar bij deze.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Oke dus Thomas Acda dacht een film regisseren dat kan ik ook wel?

Met alle respect hoor, maar als acteur heeft hij me tot op heden niet weten te overtuigen en als regisseur ook al helemaal niet. Dus hij kan het maar beter aan diegene overlaten die het wel kunnen.