Just for Kicks (2005)

Frankrijk / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Thibaut de Longeville en Lisa Leone
met Grandmaster Caz, Damon Dash en Mathieu Kassovitz

Sinds het moment dat New Yorkse B-Boys ze in de jaren '70 tot mode verhieven zijn sportschoenen veranderd van een hulpmiddel voor hardlopers naar de hoeksteen van de wereldwijde straatcultuur. Just For Kicks analyseert dit fenomeen via interviews met grondleggers en sneakerverzamelaars, en laat de rol van hip-hop in deze miljardenmarkt zien.

avatar van Jordy
Erg leuke en interessante docu over de rol van hip-hop in de wereldwijde sneakermarkt, van Run DMC en Air Jordans tot Jay-Z's "s dots"

avatar van Chuck Taylor
Zeker een leuke docu voor de sneakerliefhebber. Kwamen een aantal leuke sprekers aan bod als oa. Jamel Shabazz en Kassovitz. Had het wel leuk gevonden als er nog meer aandacht aan de designers van de sneakers werd besteed, dit bleef heel beperkt.

Ja, eens met bovenstaande. Bovendien begon de docu naar het einde zich wel erg te richten op de collectors en andere dwangmatige figuren waar ik niet zo veel mee kon. Dat hadden ze wel mogen laten.
Heb me trouwens wel rot gelachen bij die Bonz Malone (nog steeds geen idee wat hij doet) Wat een kerel zeg, hahah.

Die was ooit journalist voor The Source

avatar van Macmanus
Matig.

Vond de focus toch voornamelijk liggen op de sneaker fan en niet op de designers en de corporate game. Miste toch wel wat sprekers. Iemand van Nike/Adidas bijvoorbeeld. Die sneaker fans zijn helaas maar even leuk. Opvallend dat vele populaire sneakers extreem lelijk zijn. Die kleuren combinaties soms. Die helemaal witte? Whut! En die met die duif, bleg!

2 sterren.