La Bahía Esmeralda (1989)

Alternatieve titel: Esmeralda Bay

Spanje / Frankrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Jesús Franco
met Robert Forster, George Kennedy en Fernando Rey

Het verhaal over een priester die in het geheim een groep rebellen leidt. Zij vechten tegen het corrupte miltaire regime dat de scepter zwaait in het Midden-Amerikaanse land Puerto Santo.

Er bestaan er niet zo veel van : films van JESUS Franco uit het VHS tijdperk met een budget van meer dan 100 peseta's....dit schijnbaar dankzij de Franse pulpproducent eurociné die de ouwe meester wat zakcentjes toestopte.
Het resultaat was dat Franco een hele cultensemblecast kon verzamelen voor deze prul waar dan ook meteen het hele budget zo te zien naar toeging : de onlangs overleden en hier niet gememoreerde- dacht ik- Craig Hill als CIA agent, de al even vergeten Brett Halsey en de andere Sheen/ Estevez als rebellen, gerespecteerde acteurs als Rey- nog geen kwartier in beeld als de president van het fictieve bananenrepubliekje Puerto Santo- en George Kennedy als wapenhandelaar Wilson die eigenlijk de protagonist blijkt te zijn, Franco regulars Mayans en Romay in bijrolletjes en de laatste niet eens in blote tieten, en last but not least Robert Forster.
Deze was zoals gekend inmiddels verzwolgen door het zwarte gat waar ene Tarantino hem een paar jaar later weer uit zou halen en was al blij dattie aan de bak kwam waarschijnlijk. Hoewel : hij moest hier rondlopen met een caudillosnor en in operettegeneraalsuniform, ik had dan ook de indruk dat hij wat pilletjes had ingenomen om deze beproeving te doorstaan. Maar ok, hij is hier toch mooi de main antagonist.
Inhoudelijk betreft het hier bananacombat met het gebruikelijke verhaaltje over en in een fictief latijnsamerikaans land waar om de haverklap revoluties en staatsgrepen plaatsvinden, om iedere couleur locale te vernietigen besloot Franco- het geld was al op aan de acteursgages- de hele film te schieten in...Catalonië met onhandig tussengemonteerde stock footage uit e.o.a. echte bananenrepubliek. Slechts 1 voorbeeld van het gebruik van stock footage dat in de tweede helft van de film de authentieke footage totaal overwoekert, zodat ook vliegdekschepen en F- 16's mee kunnen doen om een invasie te suggereren. Uiteraard te cheap en knullig voor woorden allemaal, ook de authentieke footage met neervallende poppetjes die " argh" roepen als ze al dood zijn, u kent het wel. Deed me wat aan Miami Vice van Michael MANN denken....
Als deze knulligheid al geen auteurshandtekening was van Franco, dan toch wel de trager dan trage slomo's tijdens de shoot outs, de beruchte zooms en andere koddigheid als de misschien wel belachelijkste nuit américaine sequenties uit de filmgeschiedenis. Deden me wat aan de nocturnale sequenties uit Miami Vice van Michael MANN denken...natuurlijk heeft de meastro zelf een cameo hier.
Overall vergelijkbaar met e.g. la chute des aigles dat Franco even hiervoor maakte met de zelfde producent dacht ik, Francopaten vinden dit te commercieel las ik ergens. Porno hoeft u hier niet te verwachten, wel een foltering waar een grietje aangekleed blijft terwijl ze wordt gegeseld ! Boe. Vooral heel veel zwakzinnig actiewerk in stock footage.
Pluspunt was de score van Bacalov, niet zo goed als zijn seventies cultwerk maar toch te goed voor deze film en beter dan Franco's eigen psychotische orgelriedeltjes.

Ter wille van de cultcast zou je deze een kans kunnen geven, hij is op DVD uitgebracht in Spanje zonder subs en fullscreen, kan uiteraard worden gedownload met fansubs. Duurt trouwens wel 105 MINUTEN en geen 90.

Jammer dat zo weinig mensen de genialiteit van dit briljante meesterwerk begrijpen...
Michael MANN + Jean- Luc GODard = JESUS Franco !

************************************************************/*****