Overcoming (2005)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Tómas Gislason
met Bjarne Riis, Ivan Basso en Michelle Bartoli

Regisseur Gislason volge in 2004 het Deense team CSC tijdens de Tour de France. Zijn verslag van de mooiste en zwaarste wielerwedstrijd ter wereld cirkelt vooral rond coach Bjarne Riis. Terwijl de coureurs elke dag hun ziel uit hun lijf rijden, worden ze ondertussen niet gespaard door persoonlijk leed, inclusief ziekte en zelfs stervende familieleden.

avatar van notsub
Met Bjarne Riis als spil wordt een goed beeld geschetst van de gang van zaken bij Team CSC in de Tour van 2004. Het is leuk een jonge Basso te zien en een onzekere Carlos Sastre. Die laatste zou de Tour nog eens winnen, Basso niet. Op zich is dat wel een leuk gegeven, want zo zie dat de dingen niet altijd lopen als je in 2004 zou beweren. Deze documentaire bevat veel psychologie, maar dat maakt het zeker niet saai. Wel is het jammer dat van Riis niet echt hoogte krijgt. Dat had nu juist interessant geweest.