Ba Xing Bao Xi (1988)

Alternatieve titel: The Eight Happiness

Hongkong

geregisseerd door Johnnie To
met Yun-Fat Chow, Raymond Wong en Jacky Cheung

Drie vrienden hebben de grootste moeite om financieel rond te komen. Om hun leven wat meer glans te geven besluiten ze om gezamenlijk te trouwen, maar daarvoor moeten ze hun vriendinnen zien te overtuigen. Fong stort zich op een operazangeres, Lung heeft één vriendin teveel en San moet zijn faalangst overwinnen om Ying Ying ten huwelijk te vragen.

Heh.

To gaat Jing Wong achterna. De film is iets secuurder geschoten, dat verraadt To, maar qua verhaal, personages en verloop is het echt typische 80s JW comedy materiaal.

Fans van Chow, vooral z'n heroic bloodshed werk, moeten deze film absoluut zien. Je kijkt nooit meer op eenzelfde manier naar de man. Jacky Cheung is ook niet best, enkel Raymond Wong weet de boel nog wat op te fleuren.

Verder luchtig en vlot vermaak, maar daarmee is dan ook echt alles gezegd. Gelukkig duurt de film niet te lang, op het einde leeft het ook nog even op met een rare contentratie aan plotse cameos. Teddy Kwan, Ringo Lam, John Sham en Karl Maka vliegen plots door het beeld Zomaar.

Enkel voor To completisten, en die mogen deze film ook best tot het laatst bewaren.