ad
  • 8.173.142 stemmen

In het Belang van de Staat (1997)

Drama | 50 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: In the Interests of the State

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Theo van Gogh

Met onder meer: Marlies Heuer, Esgo Heil, Bata Miodrag Milojevic

IMDb beoordeling: 6,7 (44)

Over In het Belang van de Staat

De Koerdische dichter Ibrahim Aziz en vermeend lid van het Koerdisch Marxistisch Leninistisch Front probeert met behulp van zijn advocate Wies, die werkzaam is bij een Bureau voor Rechtshulp een verblijfsvergunning te krijgen als politiek vluchteling. De Turkse regering heeft echter om uitlevering gevraagd op grond van de beschuldiging dat Aziz een aantal Turkse officieren zou hebben vermoord. Reden voor de BVD om zich grondig in de zaak te verdiepen. Afluisterapparatuur, chantage en dreigementen brengen Wies en Aziz steeds verder in het nauw.

avatar van neo

neo (crew)

Van Gogh kreeg hiervoor een Gouden Kalf toendertijd. Herrinner het mij (het is alweer een jaar of drie terug dat ik deze zag) als vrij sterk drama. Vanaf de start zie je al dat die Aziz absoluut fout is, en daarmee wordt de spanningsboog bepaald voor de verdere film. 3.5 sterren

avatar van robertus65

robertus65

Deze film verdiende meer dan 55 minuten, er gebeurde heel wat in deze politieke thriller.

avatar van AGoos

AGoos

"-Vrijheid van meningsuiting is een groot goed meneer hendriks. Maar ik zou U toch willen adviseren na te denken over de consequenties.

- dat zal ik dan doen. Was het dat?

- ja

- fijn dat de staat over mij waakt. Goede avond."

....is een directe quote uit de film...bijzonder 'pre-actueel'..

ik had overigens ook het idee dat deze film wel wat langer had gemogen...dan had het een en ander wat beter uitgewerkt kunnen worden..

avatar van baspls

baspls

Opmerkelijk: Maarten van Rossem speelt een rol in deze film.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1931 stemmen

Pff, Maarten van Rossum.. als ze die weg halen van de tv zou ik het ook helemaal niet erg vinden, verschrikkelijke kerel.