Human Trafficking (2005)

Canada / Verenigde Staten
Misdaad / Drama
180 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Christian Duguay
met Mira Sorvino, Donald Sutherland en Robert Carlyle

Het verhaal over de moderne slavernij: jonge meisjes en vrouwen die van minder bedeelde delen van de wereld verkocht worden in het Westen. Ze worden zeer slecht behandeld en dienen vaak als seksueel dan wel handelsobject. Kate Morozov en Bill Meehan zijn twee Amerikaanse wetsdienaars die de opdracht hebben deze handel tegen te gaan. Zij krijgen al snel te maken met de wrede crimineel Sergei Karpovich.

avatar van 606
Dit is zo'n film waarbij je het niet droog houdt afschuwlijk gebeuren.
Je moet er toch niet aan denken dat je iemand kent die dit over komt.
Prachtig neer gezette personages en vooral door de vader en dochter en de badguy robert.

4,5 ster

avatar van kalehein
MrEd schreef:

Kalehein, het is niet de bedoeling een stem te geven op een film die je maar een half uurtje hebt gezien. Ook al vond je er niks aan.

Oké daar heb je gelijk in, mijn vriendin bleef wel kijken maar ik blijf van mening dat het een rukfilm is. Voor deze film danook mijn rating verwijderd

Aangrijpende en schokkende miniserie.
Een netwerk aan mensenhandel over de hele wereld komen in beeld tot aan de schokkende kinderhandel in de Phillipijnen toe.
"Human Trafficking" weet te raken en schudt je als kijker wakker op een thema die allang bekend is maar dankzij deze serie even heel dichtbij komt van prostitutie tot afpersing en zelfs moord.

avatar van 606
kalehein schreef:

Waarom een rukfilm het is realiteit kindermisbruik,
Meisjes die worden gedwongen seks te hebben met vieze mannen ect
Kindersex toerisme

Waku schreef:
Aangrijpende en schokkende miniserie.

Mee eens, deze film/mini serie laat afschuwelijke gebeurtenissen zien.. onmenselijk gewoon. 3uur lang met een brok in mijn keel naar deze film gekeken ... Ik kan er niet bij men mijn hoofd dat mensen dit kunnen doen...geld helaas voor vele dingen.

avatar van Near_Dark
Verdomme, dat was zware kost !

Vooral de eerste helft van deze bijna 3 uur durende film focust uitsluitend op het uitzichtloze lot dat jonge vrouwen (12-25 jarigen) te beurt valt die blindelings in de val lopen die moderne slavenhandelaars voor hen opzetten, meestal door verliefd te worden op een knap uitziende ronselaar die hen vakkundig verleidt. Geen enkele vrouw zou in de verste verte kunnen vermoeden welk afschuwelijk lot haar te wachten staat.

Deze film slaagt er meesterlijk in om je rotslecht te laten voelen bij het onnoemelijke leed dat deze vrouwen wordt aangedaan in handen van deze genadeloze klootzakken. Mijn bloed begon te koken bij het aanschouwen van zulke wantoestanden. Ik zou ze zo door het scherm hebben kunnen sleuren om ze een koekje van eigen deeg te geven, zo kwaad werd ik !!

Ik kan mij in de verste verte niet voorstellen wat honderdduizenden vrouwen dagelijks meemaken in deze gedwongen sexindustrie. Alleen al het gedacht aan wat voor vetzakkerij daarin gebeurt doet mijn maag omdraaien van walging.

Begrijp me niet verkeerd hè, ik heb helemaal niets tegen seks, ook niet tegen prostitutie, maar dan enkel en alleen op voorwaarde dat het gebeurt uit vrije wil en in wederzijds respect. Da's nu eenmaal het oudste beroep op Aarde en een onbedwingbare behoefte voor vele mensen. Spijtig dat dit niet beter gecontroleerd wordt, of vergis ik mij..?

Het tweede deel focust vooral op het speurwerk van een politie eenheid die gespecialiseerd is in deze problematiek. Er komt nog genoeg drama in voor maar het wordt vooral spannend. De strafste film die ik ooit over de internationale seksslaven handel heb gezien is "Lilja 4-ever (2002)". Deze "Human Trafficking" komt voor mij op een welverdiende tweede plaats !

Als ik dan toch wat kritiek moet geven dan is het vooral op het feit dat de buitenlanders Engels praten tegen elkaar. Héél even hoor je ze iets in hun eigen taal zeggen om vervolgens over te schakelen in't Engels met een accent. Dat stoorde me aanvankelijk enorm, maar na een half uurtje lette ik er al niet meer op. Het went snel, gelukkig maar.

8/10.
Een beklijvend portret over de Internationale slavenhandel in vooral jonge tienermeisjes.
Zijn lange speelduur van 176 minuten vormt geen enkel probleem omdat je tot de laatste seconde aan het scherm gekluisterd blijft. Aanrader !!

Filmsite : http://www.mylifetime.com/m...

avatar van StephniiM
Spannende film!

avatar van Paradise Boy
Superspannend en aangrijpend verhaal over een controversieel onderwerp waarbij er sprake is van afschuwelijke gebeurtenissen. Deze gebeurtenissen zijn op een bijzonder indrukwekkende manier in beeld gebracht en af en toe zat ik dan ook met een brok in mijn keel. Als kijker voel je namelijk echt met de slachtoffers mee. Dit verhaal geeft je stof tot nadenken en is mijn vier sterren meer dan waard.

avatar van nightbreed
Onderhoudend en niet vervelend om naar te kijken, maar de karakters zijn wel heel erg oppervlakkig, het wordt te braaf gebracht en het script heeft de diepte van een gemiddeld Kuifje- of Suske en Wiske-album. Maarja, dat is vaak het probleem bij produkties die gemaakt zijn voor een TV-zender. Dit soort produkties zijn bedoeld voor manlief, vrouwlief en de eventuele kids, en mag dus niet al te ingewikkeld, realistisch en/of te schokkend zijn. Desondanks dus wel het kijken waard.

Mensen die liever voor een rauwe film willen gaan, met meer diepgang en realistische karakters, met hetzelfde thema, kan ik 'Lilja 4-ever' aanraden.

Lilja 4-ever.......moet ik onthouden dus....thanx nightbreed.
Even over deze......Toen de film aanvang nam werd ik in me stoel geramd van ontzetting. Gebeurtenissen waarvan je wéét dat ze plaatsvinden maar er eigenlijk nooit bij stilstaat worden met harde hand in je gezicht gesmeten. Dus op het puntje van de stoel zat ik vol verwachting en in huivering de film in te duiken.
Maar helaas, ik vond het allemaal wat tegenvallen. Prima film met verwarrende acteerprestaties (Donald Sutherland die ik in andere films vele malen beter een rol heb zien neerzetten, en Mira Sorvino die ik verder niet ken(de) maar allesbehalve een overtuigd personage vond neerzetten, maar die wél moeiteloos tranen wist te persen.........om even wat voorbeelden te noemen)
Conclusie: Ik vond het uiteindelijk een prima te pruimen film, maar dat is meer te danken aan de indrukwekkende issue die doet huiveren en ontzetten. Zoals hier reeds vaker is gezegd: een beetje vlakjes gebracht als je het mij vraagt.
Alles bij elkaar dan wel zeker een voldoende voor mij: 3*

avatar van mer1973
Mooie TV-productie, met aardig acteerwerk.
Is geen hoogvlieger, maar op een of andere manier wordt je zo opgezogen in de film dat de 180 minuten zo voorbij zijn.
Een nadeel, Zo mooi als de film wordt opgebouwd zo snel wordt hij de laatste 20 minuten afgerafeld. Het zou mooier zijn geweest om deze laatste 20 minuten net zo te eindigen zoals de eerste 160 werden opgebouwd. Nog duidelijk

avatar van brigittedam
Vreselijk goede film omdat het zo enorm hard in beeld zet hoe zoiets in zijn werking gaat. Ik heb hem 1 keer gezien, een maand niet van geslapen en probeer hem nu te vergeten. Ik vind wel dat je er tegen moet kunnen, zeker als vrouw, het is een behoorlijk confronterende film die je echt blijft volgen.

avatar van kasabian
Gemiste kans wat mij betreft. Verhaal is steengoed om er een film van te maken, acteerwerk en filmisch ronduit matig.

Goeie film die vele verschillende facetten van de seks-gerelateerde mensenhandel in beeld brengt. Uiteraard een verschrikkelijk onderwerp wat zorgt voor een aantal aangrijpende momenten. Maar het blijft uiteindelijk wel een beetje te oppervlakkig en 'braaf' om echt indruk te maken. Wel zit het verhaal goed in elkaar en is de film, ondanks de lengte, onderhoudend en ook behoorlijk spannend naarmate het verhaal zich vordert.

Matige film, teveel verhaallijnen door elkaar en daardoor nogal rommelig.
Had het gewoon bij die oost-Europeaanse meisjes gelaten en niet ook nog eens Mexico en de Filipijnen erbij betrekken.

Het verhaal is sterk, maar de uitvoering is matig.
Daardoor kan ik slechts een 3,5 geven.

Film hakt er nogal in.
Hetzelfde thema is naar mijn bescheiden mening nog beter behandeld in Lilja 4-ever (2002) en Sex Traffic (2004).
Ook Trade (2007) is een aanrader.
The Whistleblower (2010) gaat ook over vrouwenhandel, maar die heb ik nog niet gezien en daarover heb ik derhalve geen oordeel.

Na herzien half * erbij, maar ik blijf het jammer vinden dat vrijwel alle dialogen in het Engels gevoerd worden. Dat komt de authenticiteit van het verhaal niet ten goede.
The Whistleblower inmiddels gezien en die ik stukken beter.

avatar van Ayres
Wij keken deze film in de bus met school op reis naar werkweek.
Heel wat mensen durfden niet te kijken en een enkeling moest huilen. Ietswat overdreven, maar toch is het een schokkende film. Ik ben blij dat we hem hebbn gekeken, ookal is het misschien niet schoolreismaterial. Mooie miniserie.

avatar van Insignificance
Blijkbaar is een afschuwelijk onderwerp genoeg om goed te scoren, want verder is het armoe troef. Enkele zaken zijn nog wel voor lief nemen, zoals de vrij goedkope look van de serie of enkele acteurs die er niets van bakken, maar in een kleine drie uur moet je toch een redelijk doortimmerd plot uiteen kunnen zetten. Geen van de diverse plotlijnen weet te overtuigen. Het is zo slecht geschreven dat het niet serieus te nemen is en zo gekunsteld dat het nauwelijks nog effect sorteert.

Zaken waarvan ik onmiddellijk aanneem dat ze gebeuren, komen amper uit de verf en de bedenksels om het verhaal wat op te pompen en het nog wat dramatischer te maken, werken averechts. Zo vindt men het ondanks dit thema kennelijk toch nog nodig om een Amerikaans meisje te ontvoeren en een agente een bepaalde achtergrond mee te geven. Misschien was men bang dat verkrachte meisjes uit Oost Europa e.d. niet aangrijpend genoeg zouden zijn..

Uiteraard heeft het enkele ongemakkelijke (overigens niet al expliciete) scènes, maar echt in de huid kruipen van de personages of de problematiek is er niet bij. De misdadigers neigen naar karikaturen (om over de advocaat maar te zwijgen) en de opsporing rammelt aan alle kanten. Zeker het tweede deel hangt met toevalligheden en dubieuze momenten aan elkaar. Via de dating site wordt het zelfs van een wel erg bedenkelijk niveau. Een oppervlakkige en zeer gebrekkige mini serie.

avatar van royals
Confronterende film die spannend blijft tot het laatste moment. De acteerprestaties en manier van filmen vind ik wel wat afbreuk doen aan de geloofwaardigheid. Helaas mis ik het grauwe en realistische sfeertje en lijkt het soms teveel alsof je naar een film zit te kijken. Een documentaire achtige stijl was misschien beter geweest. Maar desondanks is dit wel een topfilm.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezet drama wat er indrukwekkend uitziet. Onderhoudend tot aan het einde.