Der Hund von Baskerville (1937)

Alternatieve titel: The Hound of the Baskervilles

Duitsland
Mystery

geregisseerd door Karel Lamac
met Peter Voß, Bruno Güttner en Fritz Odemar

Als Lord Charles Baskerville dood aangetroffen wordt, trekt dit Sherlock Holmes (Güttner) en Dr. Watson (Odemar) aan. Zij willen deze mysterieuze dood nader onderzoeken. Als de neef van Lord Baskerville, Henry (Voß), arriveert, is zijn leven in gevaar. Er dwaalt namelijk een reusachtige wilde hond in de moerassen, die het voorzien heeft op alle leden van de Baskerville-familie.

avatar van Brix
Een verrassend goede versie van het overbekende Sherlock Holmes verhaal van Sir Arthur Conan Doyle, die niet onder doet voor de andere verfilmingen.
De sfeer is bijzonder goed getroffen, en de dramatische muziek van Paul Hühn draagt daartoe ook een steentje bij.
Bruno Güttner, met zijn broodmagere lange gestalte en gebogen neus, is een prima keuze voor de rol van Holmes.
Fritz Odemar, als Dr,. Watson is wat te uitbundig naar mijn smaak, maar zeker niet slecht.

Aan het originele verhaal is wat gesleuteld, maar niet zo erg dat het stoort.
Op het acteerwerk valt weinig aan te merken.
Vervelend wordt het nergens, ook niet tijdens de langere dialoog-scènes.
De producenten van de latere Duitse Edgar Wallace films hebben goed naar deze film gekeken lijkt mij.

Als Holmes fan ben ik heel blij dat ik deze film, die ik tot voor kort helemaal niet kende, alsnog te zien heb gekregen.