ad

Alternatieve titels: La Gang del Parigino / The Gang

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Jacques Deray

Met onder meer: Alain Delon, Xavier Depraz en Roland Bertin

IMDb beoordeling: 5,7 (590)

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Le Gang

Wanneer de Tweede Wereldoorlog zijn einde nadert, komen vijf kleine crimineeltjes samen om een bende te vormen. Na een aantal gewelddadige overvallen, staan ze voortaan bekend als "Le Gang des Traction Avant" (de Voorwielaandrijvingsbende). De politie zijn ze telkens te slim af, maar voor hoe lang nog?

imageimage

avatar van kinjutsu

kinjutsu

sorry hoor jongens maar deze poster kan echt niet door de beugel, er is een veel mooiere, allow me.

ah.. Much better

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Welke poster was dat dan ? Zo mooi is deze nou ook weer niet. Trouwens vreemd dat er nog niet op deze Delon film die hij ook zelf produceerde gestemd is.

Voor de originaliteitsprijs gaat hij niet meteen : Delon nam Deray met wie hij zoals gekend al meerdere films had gemaakt in de arm om nog maar eens een nostalgische jaren 40 gangsterfilm te schieten, uit de gooede ouwe tijd van nobele bandieten en koddige klabakken. Niet voor het eerst of laatst grijpt de intrige terug op de traction avant bende saga, waarbij Bunuel scenarist Carrière zich baseerde op een boek van de Franse Baantjer, ex-flic en schrijver Cornichon.

Dit resulteert in een gangsterflic light met een duidelijk komische toets in een aangenaam tempo, waar het komische gehalte meteen wordt geleverd door het meest memorabele van de film : de volstrekt bezopen pruik van Delon, met krullen nog wel !

Het wordt verteld in post rem vorm want in het begin reeds zien we hoe Delon/Robert- de figuur die de geschiedenis inging onder de bijnaam Pierrot le fou- met een buikschot wordt afgeleverd bij zijn vriendinnetje Calfan, die vervolgens per af en toe voice- off herinneringen ophaalt aan de heldenaden van de eponieme bende.

Volgt het gebruikelijke jaren 40 gangster gedoe met tig hold-ups en shoot outs met de klabakken, allemaal luchtig gebracht behalve het einde.

Niets nieuws onder de zon, geen Delon of zelfs Deray topper maar die onvoldoende op IMDB lijkt me wat overdreven, het kijkt allemaal lekker weg.

Dat ook met niet geringe dank ook aan Rustichelli, die hier een opgewekte score verzorgde meest per pianola, en melodieen die wel erg aan Nino Rota doen denken.

Voor Belgische Delon fans is er de Franse DVD.

avatar van Lakte

Lakte

Zeer goede en erg onderschatte Alain Delon film van Jacques Deray (regisseur van Borsalino en Flic Story) die helaas in de vergetelheid is geraakt.

Snap niet waarom de film ze slecht scoort, vind het erg ondergewardeerd, vind hem echt erg goed! Alain Delon ziet er wel belachelijk uit met die pruik op maar het verhaal over een bende die banken/kantoren overvalt vlak na de oorlog is erg goed is beeld gebracht en ook goed te volgen. In het begin van de film worden alles belangrijke personages goed voorgesteld.

Er zit lekker veel actie in waar ik wel van hou. Het tempo ligt misschien wat laag maar dat is logisch voor een oude film.

De scene in het politiebureau is geweldig! Goed acteerwerk van Delon!

Er is een hele mooie gerestaureerde bluray van, van Pathé.

3,5 *

avatar van 93.9

93.9

Prima film!

Misschien had er iets meer dramatiek in gemogen, maar dikke dikke voldoende hoor.

Uitstekend spel van Alain Delon. Alleen die pruik... en vooral WAAROM??