Le Gang (1977)

Italië / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jacques Deray
met Alain Delon, Xavier Depraz en Roland Bertin

Wanneer de Tweede Wereldoorlog zijn einde nadert, komen vijf kleine crimineeltjes samen om een bende te vormen. Na een aantal gewelddadige overvallen, staan ze voortaan bekend als "Le Gang des Traction Avant" (de Voorwielaandrijvingsbende). De politie zijn ze telkens te slim af, maar voor hoe lang nog?

avatar van kinjutsu
sorry hoor jongens maar deze poster kan echt niet door de beugel, er is een veel mooiere, allow me.

ah.. Much better

Welke poster was dat dan ? Zo mooi is deze nou ook weer niet. Trouwens vreemd dat er nog niet op deze Delon film die hij ook zelf produceerde gestemd is.
Voor de originaliteitsprijs gaat hij niet meteen : Delon nam Deray met wie hij zoals gekend al meerdere films had gemaakt in de arm om nog maar eens een nostalgische jaren 40 gangsterfilm te schieten, uit de gooede ouwe tijd van nobele bandieten en koddige klabakken. Niet voor het eerst of laatst grijpt de intrige terug op de traction avant bende saga, waarbij Bunuel scenarist Carrière zich baseerde op een boek van de Franse Baantjer, ex-flic en schrijver Cornichon.
Dit resulteert in een gangsterflic light met een duidelijk komische toets in een aangenaam tempo, waar het komische gehalte meteen wordt geleverd door het meest memorabele van de film : de volstrekt bezopen pruik van Delon, met krullen nog wel !
Het wordt verteld in post rem vorm want in het begin reeds zien we hoe Delon/Robert- de figuur die de geschiedenis inging onder de bijnaam Pierrot le fou- met een buikschot wordt afgeleverd bij zijn vriendinnetje Calfan, die vervolgens per af en toe voice- off herinneringen ophaalt aan de heldenaden van de eponieme bende.
Volgt het gebruikelijke jaren 40 gangster gedoe met tig hold-ups en shoot outs met de klabakken, allemaal luchtig gebracht behalve het einde.
Niets nieuws onder de zon, geen Delon of zelfs Deray topper maar die onvoldoende op IMDB lijkt me wat overdreven, het kijkt allemaal lekker weg.
Dat ook met niet geringe dank ook aan Rustichelli, die hier een opgewekte score verzorgde meest per pianola, en melodieen die wel erg aan Nino Rota doen denken.
Voor Belgische Delon fans is er de Franse DVD.