La Ville des Pirates (1983)

Alternatieve titel: City of Pirates

Frankrijk / Portugal
Fantasy / Drama

geregisseerd door Raoul Ruiz
met Hugues Quester, Anne Alvaro en Melvil Poupaud

Isidore leeft een melancholisch bestaan als dienstmeisje bij haar adoptieouders als de oorlog bijna ten einde is. Ze treft meermaals een mysterieus jongetje genaamd Malo, die wel of niet zijn familie heeft uitgemoord. Als Isidore vervolgens met Malo - die een verloving tussen de twee heeft uitgeroepen - naar een verderop gelegen eiland trekt, wordt ze ontvoerd door een verwarde man met meerdere persoonlijkheden, waarvan de nadrukkelijkste Toby heet.

Geweldige synopsis. Heeft alleen geen hol met deze film te maken, helaas.
Enfin, wederom een magisch-idealistische film van Ruiz die net zo goed de genre aanduiding horror had mogen meekrijgen omdat hij de structuur heeft van een psychohorror. Min of meer, want eigenlijk is dit werk a-narratief te noemen en de intrige lost zich niet op.
Eerder een gespeel met stemmingen die de regisseur versterkt door bijna continu kleurenfilters te gebruiken( er zit ook een volkomen monochroom stuk in). Soms met prachtige resultaten, bv in de tovertuin.
Verder weer lekker gek doen met de camera door groteske close-ups( bv van een kunstgebit) , pov's( bv van achter een verrot gebit) en extreme hoeken. We kunnen hier toch ook wel invloeden van Argento ontwaren.
Sommigen hebben er lol in om dit werk surrealistisch te noemen, wat in dier voege nog wel klopt daar Ruiz surrealisten als Bunuel citeert, alsmede schilders als Magritte, De Chirico of zelfs( geloof ik) onze Carel Willink.
We kunnen de film gerust pretentieus noemen want het is duidelijk dat de regisseur het hele corpus hermeticum heeft doorgeploegd en deze lectuur ook serieus lijkt te nemen. Literatuur historici zullen in het gepraat de invloeden van Lautréamont ( de heldin-van wie niet eens duidelijk is of ze een dochter des huizes of idd een dienstbode moet voorstellen, misschien allebei- heet niet voor niets Isidore) en Mallarmé kunnen ontwaren.
Opgenomen in Portugal , wat fraaie landschappen oplevert.

Ook hier weer een goede score van Arriagada.