De Proefkonijnen (1979)

Alternatieve titel: Les Cobayes

België / Nederland

geregisseerd door Guido Henderickx
met Jan Decleir, Peter Faber en Chris Lomme

De mannen van Chemics International leiden een rustig leven. Dit wordt echter wreed verstoord door een bedrijfsongeval waarbij een giftige stof vrijkomt. Enkele arbeiders vinden de dood, veel anderen zijn onherroepelijk besmet en zullen er wellicht blijvende letsels aan overhouden. De directie, overheid, pers en vakbonden reageren niet en zien dit als een ongelukkig incident. Als ook een van de beste vrienden van Herman en Jef overlijdt, is voor hen de maat vol. Samen ondernemen ze een ultieme poging om de waarheid aan de buitenwereld kenbaar te maken.

Echt een vreselijke film, vergelijkbaar met die andere Faber-draak Exit 7. IK heb hem ook niet uitgezeten, na 3 kwartier vond ik het welletjes. Als verzamelaar van Nederlandstalige films wilde ik m toch hebben, maar gewoon voor de verzameling achteraf, niet om heel vaak te kijken. Sterker, denk dat ie in de kast blijft staan voortaan. Zonde van enorme talenten als Decleir en Faber.

De Proefkonijnen is eigenlijk een trage, bekrompen film. Het komt over alsof men geen enkele centimeter te veel in beeld mocht laten komen. Alles wordt je opgedrongen en je hebt als kijker weinig vrijheid, wat zorgt voor een nogal rare, niet plezierige sfeer.

Het verhaal komt moeizaam op gang, pas na zo'n vijftig minuten begon het interessant te worden. Het uitgangspunt is op zich best aardig ; wat te doen als een tragisch bedrijfsongeval jou en je omgeving voor de rest van je leven tekent ? Hoe ga je om met de gevolgen ? Laat je je manipuleren door het bedrijf ? Jammer genoeg is het vrij slecht uitgewerkt. Dieptepunt van de film is een scène van zo'n tien minuten waarin je een nietszeggende dialoogscene over je heen krijgt met daarin enkele totaal overbodige lange shots. Laatste half uur vond ik wel aardig en Peter Faber was ook nog wel oke. Decleir heeft veel betere rollen gespeeld.

Regisseur Guido Hendrickx kijkt ook niet tevreden terug op deze film, die voorborduurt op een idee dat geopperd werd in zijn korte film Gejaagd door de winst : " Over deze film ben ik niet heel tevreden : teveel scenariofouten en enkele miscasts. "

robertus65
Deze film is ronduit vervelend om naar te kijken, niet in de laatste plaats omdat de film zich vrijwel geheel in het donker afspeelt. Decleir is te zien als amateurbokser en Lomme wipt een beetje heen en weer tussen Faber en Decleir. Wat dat met de ramp te maken heeft, is mij niet duidelijk. De film spring zowiezo van de hak op de tak en daardoor is het een en ander maar moeilijk te volgen.

avatar van De Mees
Dit is inderdaat geen goede film.
Zelf ben ik ook een verzamelaaar van Nederlandstalige films, deze komt uit de dvd serie Hollands Glorie (ik heb er nu 31). Geen beste serie omdat de kwaliteit soms erg slecht is maarja als er niets anders is, beter iets dan niets.