ad
  • 8.176.605 stemmen

Ik Wil Gelukkig Zijn (2016)

Documentaire / Biografie | 71 minuten

Genre: Documentaire / Biografie

Alternatieve titel: One Life Is Not Enough

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Annette Apon

Met onder meer: Johanna ter Steege, Olga Zuiderhoek, Krijn ter Braak

IMDb beoordeling: 6,8 (8)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 17 maart 2016

Over Ik Wil Gelukkig Zijn

Fien de la Mar (1898 – 1965) was een uitzonderlijk actrice en zangeres. De eerste echte Nederlandse diva liet zich niet in een hokje stoppen. Ze kon álles: cabaret, revue, operette, toneel, film en televisie. Ze had lak aan het onderscheid tussen hoge en lage kunst en kon in allebei excelleren. In Nederland werd ze op handen gedragen vanwege haar ongekende talent en complete overgave. Haar leven en spelen waren zo nauw met elkaar verbonden dat het haar uiteindelijk fataal werd. Een tragedie die haar rollen op sommige momenten een huiveringwekkende glans gaf. De film roept middels filmfragmenten en foto's een beeld op van de magie van haar spel, de euforie en de wanhoop in haar leven.

Vanaf 17 maart in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van Fransman

Fransman

Prachtige documentaire van Annette Apon, die ik kon bekijken omdat filmvriend Lakte hem ter beschikking stelde. Onbegrijpelijk dat ik deze film niet kende. Over een groot en tragisch leven, dat ik wel kende. Apon zoekt het niet in het slaafs volgen van de feiten aangevuld met illustraties, maar vertelt het verhaal over haar leven door middel van de stemmen van tijdgenoten, die ze laat inspreken door acteurs. Joanna ter Steege geeft een prachtige monoloog over het bombardement van Rotterdam, die kort na de oorlog door Fien de la Mar is gehouden. Overigens een van de weinige artiesten die tijdens de Duitse bezetting niet heeft opgetreden.

Indrukwekkende beelden ook van de gevolgen van het bombardement op Rotterdam, die ik in deze vorm nog nooit had gezien.