Gesu no Ai (2015)

Alternatieve titels: Lowlife Love | 下衆の愛

Japan

geregisseerd door Eiji Uchida
met Masahiko Aoki, Masato Arai en Matsumoto Club

Tetsuo is een lamstraal. Hij is een regisseur die ooit een kleine indie hit had, vele jaren terug. Verder is hij nooit gekomen nu hij weigert in te gaan tegen zijn "artistieke integriteit". Hij buit zijn leerlingen van zijn toneelschool en vriend Mamoru uit. Op een dag komen er twee nieuwe studenten naar zijn school: Minami, een naïef en jong meisje van het platteland, die actrice wil worden en Ken, een scenarist. Tetsuo ziet hen als de mensen die zijn carrière als regisseur nieuw leven in kunnen blazen, met Minami als zijn muze. Met de hulp van Kida, een smakeloze filmproducent, proberen ze het project om te zetten in iets tastbaars. Al snel blijkt andere regisseurs dat Minami er niks van kan en valt Tetsuo's wereld uiteen.

avatar van |Bazzie|
Degelijke film van Uchida. Het concept van de budget indie film wereld in Japan was interessant. Veel humor en een goede cast. Nergens echt bijzonder en zelfs wat braafjes voor Japanse begrippen, maar zeker vermakelijk. 3,5*

Fijne Uchida.

Een unieke stem in de Japanse filmwereld en als regisseur wel goed geplaatst voor een film als deze. Tot stand gekomen met medewerking van TWF, wat misschien wat vreemd is als buitenlandse productiefirma, maar oprichter (en eigenlijk enige echte lid) Torel kent z'n weg ondertussen wel in het wereldje.

Als film misschien net iets té negatief, de problematiek ligt er soms iets te dik bovenop, waardoor het drama wat ademruimte mist, maar verder weinig te klagen over deze film. Shibukawa Kiyohiko is zowat alom vertegenwoordig en draagt deze film met gemak. Leuk bijrolletje voor Denden ook, vreemd mannetje maar altijd wel een meerwaarde.

Visueel is het redelijk maar het gaat duidelijk gebukt onder een beperkt budget. De film duurt misschien ook net een 10 minuutjes te lang, maar echt inzakken doet het nergens en het blijft op zich wel boeiend, al is het maar omdat het een onderwerp is dat zelden veel aandacht krijgt.

Wrange film over de indie-filmwereld. Centraal staat een morsige, oversekste regisseur —een aardige rol van Kiyohiko Shibukawa— op zoek naar een project dat (hoe verzin je het?) “zijn artistieke integriteit niet aantast”.
De film schetst een allesbehalve vrolijk beeld van een wereldje, waarin de personages schaamteloos, ongeremd en zonder aanzien des persoons hun doel proberen te bereiken.
Geen film om lang bij stil te staan, maar best leuk en informatief voor een keer.