Sazan Aizu (1991)

Alternatieve titels: 3x3 Eyes | Sazan Eyes | サザンアイズ

Japan
Animatie / Fantasy
110 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Daisuke Nishio
met de stemmen van Kouji Tsujitani, Megumi Hayashibara en Ai Orikasa

Pai is de laatste overlevende van het ras der drieogen. Ze vertrekt uit Tibet naar Japan om daar het "Beeld van de Mensheid" te zoeken. Haar enige kans om mens te worden, en de demonen die haar opjagen te stoppen. In Japan ontmoet ze Yakumo, een simpele student die ongewild meegesleurd wordt in Pais zoektocht naar het beeld.

avatar van SuperSideSwipe
Een van mijn favoriete Anime's aller tijden.

Opzich niet al te brilljant gemaakt ofzo, maar ik vind de personages geweldig. Vooral Pai.

avatar van belchinees
Lelijke, achterhaalde animatie die weinig weet te boeien. Het einde is zeer pover en verplicht je het vervolg 'Sazan Aizu Seima Densetsu' te kijken, dat zich 4 jaar later afspeelt.

Wel opmerkelijk dat de personages zogenaamde 'spleetogen' hadden, iets wat ik nog niet had gezien bij een anime.

omg lelijk? dit is juist 1 van de betere animes van toen.
ik heb altijd gedacht dat het een 2-delige serie was had ze op vhs.

avatar van Fixi88
Heb net de miniserie afgekeken. Het vervolg moet ik nog zien. Prachtige anime! Verhaal is daarintegen iets minder dus 3,5 *

Herzien.

Was nodig ook want het was érg lang geleden. Vroeger had ik deze reeks op VHS, het was één van de eerste anime reeksen die ik in m'n bezit had. Brakke Engelse dub, maar het internet was er gewoon nog niet klaar voor én veel keuze was er ook gewoon niet. Eén winkeltje in Antwerpen, meer bronnen had ik niet.

Ondertussen is wel duidelijk dat 3x3 Eyes wat van z'n charme verloren heeft. Vooral het detail en de animatie zelf zijn redelijk ondermaats. Veel budgetwerk dat er op gericht is om zo weinig mogelijk te laten bewegen. Dat kan op zich nog mooi opgelost worden, maar hier is het toch vooral laks.

Daartegenover staat een leuke mix van fantasy en horror elementen. Het blijft toch best bruut af en toe, wat extra in de verf gezet wordt door de luchtige tussenstukjes. De lore rond de reeks is ook boeiend genoeg en afleveringen blijven redelijk kort, waardoor het ook niet saai wordt. Het was best aardig om nog eens terug te zien, maar ik haal er toch een halfje af. De tijd is niet mals voor dit soort projecten.