Boerenpsalm (1989)

België

geregisseerd door Roland Verhavert
met Ronny Waterschoot, Jef Burm en Magda Lesage

Boerenpsalm, gebaseerd op de gelijknamige roman van Felix Timmermans, draait rond boer Wortel. Hij is zijn leven lang slachtoffer van de ellendigste tegenslagen. Wortel slaat zich echter door alle verschrikkelijke rampspoed met een opmerkelijke levenslust en moed...

Goede film over een boer en zijn gezin op het einde van de 19de eeuw.
Ronny Waterschoot is heel goed in zijn rol als boer Wortel en Jef Burm is grandioos als de pastoor.
Maar de beste rol wordt hier gespeeld door Karen Van Prijs, die subliem is als de blinde (volwassen) dochter en die rol met overtuiging speelt.
Een van de betere Belgische plattelandsfilms.

avatar van xenne
vrij aardige film. 't is wel een verhaal dat zich over een lange periode afspeelt, dus dan zit je wel met het probleem dat bijna al de personages vrij oppervlakkig weergegeven worden. in feite is Wortel het enige personage met diepgang in de film, gespeeld door Ronny Waterschoot die soms wat aan overacting doet. de blinde dochter is een lichtpunt in de film, net als de mooie landschappen. gezien op DVD en de beeldkwaliteit is verrassend goed voor een vlaams produkt uit die tijd, prima restauratie, want als je dat gaat vergelijken met de onbewerkte trailer is het een wereld van verschil

Sneakerjeans29
Ook bekend als Boeikes van Floepie uit Merlina.

avatar van Jan met de pet
Aardige film over boer Wortel en zijn familie:3,0

Felix Timmermans' roman samengeperst in anderhalf uur film. Het moest vlug gaan.
Typische Vlaamse film, zoals ze er voorheen alleen maar van die soort kenden.
Het zit evenwel goed in elkaar en de belevenissen - of moet ik zeggen "malheurs" - van boer Wortel worden goed verhaald met de terechte aandacht voor de bijzondere rol van de boerin, het roddelcafé, de "pastorale" inmenging en wijsheden, de fierheid van de boer, het bijgeloof...
Vol dramatiek en schalkse humor, dit zeer verdienstelijk werk van Roland Verhavert.
Plezierig om nog eens Ronny Waterschoot aan het werk te zien (een pluim voor de maquillage bij de veroudering), alsook de alsdan onmisbare Jef Burm en de jonge Christel Domen, ondertussen in ieder Vlaams gezin overbekend, en trouwens uitstekend in haar rol.