• 8.711.205 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Mark de Cloe

Met onder meer: Ria Marks en Titus Tiel Groenestege

IMDb beoordeling: 6,1 (41)

Gesproken taal:

Releasedatum: 22 december 2005

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Valse Wals

In een broeierig café tasten een man en een vrouw tijdens hun eerste ontmoeting elkaar af. Beducht al teveel geheimen prijs te geven of onverwachte klappen op te lopen. Het leidt tot een spannend en hilarisch spel van uitdagen en afweren en een zinderende dans.

kappeuter (crew films)

Valse wals is een bewerking van Mark de Cloe van de door muziektheatergezelschap Orkater uitgebrachte voorstellingen Valse Wals (1998), Bankstel (2000) en Zucht (2003) die werden gemaakt en gespeeld door Ria Marks en Titus Tiel Groenestege.

Valse wals heeft 29 september zijn premiere op het Nederlands Film Festival in Utrecht.

Voorstellingen:

donderdag 06-10-2005 / *19:30 / Camera

donderdag 06-10-2005 / *22:00 / Camera

avatar van Redlop

Redlop

Vooral visueel erg knappe film, alleen wat te langdradig. Het gaat vooral over de leegte en gezapigheid die resteert als de passie is verdwenen en dat wordt a la Van Warmerdam verteld. 3,5*

avatar van Wouter

Wouter

Interessant:

Op 22 december wordt de fotofilm WERELD VAN STILSTAND van Elbert van Strien uitgebracht. De film ging op het Nederlands Filmfestival in premiere en werd genomineerd voor een Gouden Kalf. Vanaf morgen is de film in 20 bioscopen te zien (zie: www.1morefilm.com). Hieronder volgt een lijst met de bioscopen.

WERELD VAN STILSTAND is een kafkaeske fotofilm over een journalist die beseft dat zijn leven tot stilstand is gekomen. Gaandeweg ontdekt hij een complot van middelmatigheid. De film is een thriller in fotovorm over een man, die in zijn eigen realiteit verstrikt raakt en zich ontwikkelt tot een wandelende tijdbom.

Fedja van Huêt speelt de hoofdrol, verder zijn Daan Schuurmans, Han Kerckhoffs, Sacha Bulthuis e.a. te zien.

Er verschijnen interviews met Elbert in het NRC (vandaag, 21 december) en de Filmkrant (januari-nummer, verschijnt volgende week); ook is er een radio-interview in het VPRO-programma "De Avonden" te horen op www.cinmea.nl of www.vpro.nl/programma/deavonden.

WERELD VAN STILSTAND wordt samen met de film VALSE WALS (62 min) van Marc de Cloe uitgebracht.

avatar van Redlop

Redlop

Gezien in het voorprogramma van Valse Wals. Ik vond het vreselijk. Zie ook topic Korte films.

avatar van adv37

adv37

Valse Wals gezien in filmhuisverband (filmkring) na de recensie in De Volkskrant gelezen te hebben.

Was tijdens voorstelling in het begin wel enthousiast om de filmische middelen die aan de toneelvoorstelling zijn toegevoegd. Het 'bruisen' ging schoksgewijs over in 'grappig' en daarna in 'knap maar langdradig'.

Heb wel genoten van het experiment van de regisseur, maar ik denk: hij moet toch zelf ook het 'verlopen' naar het einde bemerkt hebben.

Totaal: meer dan middelmatig, niet te missen in het filmhuis, goed om te bediscussiëren, maar ietwat te ver verwijderd van wat ik onder een echt goede film versta.

avatar van Wouter

Wouter

Redlop schreef:

Wereld van Stilstand?

Vond het - vooral visueel - indrukwekkend.

avatar van Koekebakker

Koekebakker

adv37 schreef:

Dat had ik ook, ja. De openingsscene is echt prachtig, verderop vond ik het nog steeds best mooi, maar ook weer niet superorigineel. En inhoudelijk is het me wat al te clichematig.

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

Sjonge, wat wordt ik hier moe van zeg. Als ik dit in de bioscoop had gezien, was ik waarschijnlijk weggelopen. Nu ben ik maar gaan afwassen ondertussen .

Gelukkig kwam Ricky Koole nog een paar seconden langs.

kappeuter (crew films)

Berichten verplaatst naar Mark de Cloe

avatar van LittleBox

LittleBox

Van de site van zijn agent: "Valse Wals, een co-productie van muziektheatergezelschap Orkater en de AVRO, heeft vorige week op het Banff Television Festival in Canada de prestigieuze Rockie Award gewonnen voor de beste film in de categorie Performing Arts.

The Banff world Television Festival is het meest belangrijke televisiefestival van de wereld. Het festival staat in teken van de ontwikkeling van zowel zakelijke als creatieve mogelijkheden in televisieprogrammering en de nieuwe media."

avatar van robertus65

robertus65

Is voor veel te experimenteel om onderhoudend te zijn.

De regisseur is alleen maar bezig met allerlei trucjes uit te halen.

Wordt ook niet in gesproken, niet mijn voorkeur dit genre.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Geheel tegen de lijn de verwachting in heb ik genoten van deze schitterende film. De opening met de camera die op en neer gaat vond ik nog irritant, tegen het einde aan in de metro was ik compleet verkocht. 4,5*