Dukhov Den (1990)

Sovjet-Unie
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Sergey Selyanov
met Yuriy Shevchuk, Boris Golyatkin en Gennadiy Garbuk

In een dorp in de oblast Toela wonen bijna alleen maar Khristoforovs, die bovennatuurlijke krachten zouden bezitten. Ivan Khristoforov is de zoon van een strenge, ongelovige en communistische vader, maar van een gelovige, contrarevolutionaire opa, die een afgezonderd bestaan in het dorp leidt. Ondanks de strafkampen en martelingen blijft hij aan zijn monarchistische idealen vasthouden. De kleine Ivan wordt door zijn vader en de lokale officier gestraft nadat hij de school in het dorp met zijn hoofd zou hebben opgeblazen. Als Ivan later volwassen is en in de stad woont, zorgt hij wederom voor een explosie, ditmaal in zijn eigen flat. Hij wordt daarop door de autoriteiten afgevoerd naar een inrichting voor mensen met bovennatuurlijke krachten.

avatar van Verhoeven
Ronduit briljante poster!

avatar van Alastor
Vijf knoppen voor een vierpits?

avatar van Donkerwoud
Sovjet-technologie biedt altijd net iets meer dan dat kapitalistische prul.

avatar van narva77
Lada's hadden al heel vroeg koplamp-ruitenwissers!