Madrid 11M: Todos Íbamos en Ese Tren (2004)

Alternatieve titel: Madrid M11: We Were All on That Train

1 stem

Spanje
Documentaire

geregisseerd door Pedro Barbadillo, Sergio Cabrera, María Campuzano, Carlos Carmona, Jaime Chávarri, Leslie Dann, Alfonso Domingo, José F. Echevarría, Javier Fernández, Ángeles González Sinde, José Heredia Moreno, Twiggy Hirota, Jorge Iglesias, Estela Ilárraz, Octavio Iturbe, Guido Jiménez-Cruz, David Lara, Borja Manso, Manuel Martín Cuenca, Nacho Maura, Vicente Mora, Miguel Ángel Nieto, Daniel Quiñones, Miguel Ángel Rolland, Miguel Santesmases, Rocío Sierra, Gonzalo Tapia, Catherine Ulmer, Ángeles Vacas, Óscar Villasante en Gonzalo Visedo
met Sergio Cabrera, María José Gil en Katherine Montes

In maart 2004 startten vijfentwintig Spaanse filmmakers een samenwerkingsproject om de slachtoffers van de terroristische aanvallen op de Madrileense treinen van 11 maart te eren en herdenken. Het resultaat is MADRID 11 M, waarin elke maker in een korte film van vijf minuten zijn eigen visie geeft op de impact van de aanvallen. Dit levert in stijl en opzet geheel verschillende filmpjes op, die één ding met elkaar gemeen hebben: ze drukken pijn en verslagenheid uit. Elk verhaal, of het nu wordt verteld door een direct betrokkene of in een tekening van een schoolkind, is op zijn eigen manier aangrijpend.

avatar van arno74
Een opeenhoping van uit het hoofd ca. 25 mini-documentaires die elk op hun eigen manier tegen de gevolgen van de aanslagen van 11 Maart aankijken. De meesten zijn als het ware momentopnames over hoe die aanslagen de periode direct erna (uren,dagen) mensen hebben beïnvloedt.

Het is alweer lang geleden dat ik deze documentaire zag, maar ik herinner me twee van de filmpjes die erg indruk op me maakten, al is dat natuurlijk iets persoonlijks. Eentje heet 'Verjaardag' en vertelt het verhaal van een jongere die op 11 maart zijn verjaardag ging vieren, daar erg op verheugd was, en hem zijn verjaardag na het horen over de aanslag totaal niets meer uitmaakte.

De titel van de andere documentaire ken ik niet meer, maar ik vond het indrukwekkend hoe er over het geluid na die aanslag werd verteld: eerst die explosie, dan de stilte, dan de sirenes, en tot slot overal rondom de treinen verloren mobieltjes die maar niet ophielden met rinkelen.

En weer een andere documentaire benadert het vanuit de kant van de hulpverleners, een andere vanuit de kant van een blinde, etc. etc. etc. De documentaires zijn van wisselende kwaliteit, soms indrukwekkend, maar vaak ook erg matig.

Ik hou mijn stem voor het geheel maar 'neutraal' op 3*.