Medea (2005)

Nederland
Drama / Romantiek
300 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Theo van Gogh
met Katja Schuurman, Thijs Römer en Tara Elders

Medea ontmoet op de begrafenis van haar moeder de liefde van haar leven: Jason. Deze ambitieuze man valt ook als een blok voor haar. Ze zijn zeer verschillend, maar delen een grote ambitie: vernieuwing van de hedendaagse politiek. Als Medea's vader, die voorzitter is van de Eerste Kamer, wordt beschuldigd van fraude, besluit Medea Jason in zijn politieke ambities te steunen en ontwikkelt ze zich tot de ideale campagneleider om Jason Minister-president te maken. Hun plannen stuiten echter op veel verzet, zowel van de oude politieke elite als van vrienden en familie, waardoor hun liefde steeds zwaarder onder druk komt te staan.

(verwijderd)
Eerste 2 afleveringen waren prachtig, misschien wel 't beste wat ik nochtans van nederlandse bodem heb mogen aanschouwen.

avatar van Quentin
Moet ook toegeven wat ik al heb gezien is werkelijk prachtig, Schuurman overtreft zichzelf en Römer is een prachtig acteur.

Het ziet er lekker uit maar er is geen touw aan vast te knopen. De Nieuwe kleren van de keizer lijken het en iedereen maar roepen dat ze zo mooi staan.

Dat zei Katja gister ook bij Ivo Niehe. De eerste twee afleveringen lijkt het allemaal superingewikkeld, maar vanaf aflevering drie begint alles in elkaar te vallen (zoiets in ieder geval).

neo (crew)
Recentelijk heb ik wat email contact gehad met Peggy van de Mossevelde, wie het vast niet erg vind als ik haar een klein stukje quote

Ik heb mijn carrière als zangeres eigenlijk afgebroken en besloten iets anders te gaan studeren. Mijn werk voor Rainer Hensel is het enige wat me nog aan de muziekwereld bindt. Ik ben blij dat er mensen zijn die zijn muziek weten te waarderen, want ik vind zelf dat hij prachtige dingen maakt. Ook Medea is weer voorzien van zijn muziek.

Ze is terug te horen als vocale in Medea.

Ik heb tot nu toe alles niet echt goed gevolgd, af en toe een klein stukje, maar wat ik van muziek heb gehoord is mij erg bij gebleven.

avatar van Koekebakker
Ik kan het tot nu toe ook wel waarderen. Vooral de allure waarmee het gebracht wordt, vind ik gedurfd en mooi: de muziek, de gelikte beelden, het ambitieuze scenario (dat een klassieke tragedie venijnig combineert met de actualiteit) en de hoogdravende dialogen.

Tot aan 06/05 had ik het idee had dat Van Gogh vooral een acteursregisseur was, vooral sterk in losse, kleine scenes, maar matig in staat een plot te vertellen. Maar daar kom ik van terug. 06/05 vond ik al goed verteld en ook in Medea vind ik dat het complexe plot mooi en spannend wordt opgebouwd.

Maar ik vind Katja Schuurman en Thijs Römer minder sterk uitkomen. Weliswaar hebben ze zonder meer de 'looks' en de benodigde glamour, maar als het op acteren aankomt, vind ik ze tekort schieten. Nou hebben ze het ook niet gemakkelijk met de pretentieuze, soms haast klassiek-theaterdialogen, maar ik vind die scenes niet overtuigend, met als grootste voorbeeld de slotscene van de tweede aflevering ("jij begrijpt mij").

Volgens mij was dat ook de reden waarom ik de aflevering van vanavond (de 3e) de minste vond. Het verhaaltje werd kleiner, waardoor er meer van de acteurs gevraagd wordt. Bovendien had Römer nu niet meer genoeg aan een mysterieuze blik, maar moest hij ergens voor staan. Zijn monologen bijvoorbeeld vond ik verre van overtuigend.

Maar goed, ik blijf voornamelijk lovend en blijf de serie belangstellend volgen.

avatar van Asmahan
Ik vind dat xylofoonriedeltje als het spannend wordt bijzonder irritant. Leidt af. De 'jij begrijpt mij, overtuig me dan' scene vond ik bespottelijk.

Katja Schuurman blijft voor mij altijd Katja Schuurman. Heb geen moment het idee dat ik naar Medea zit te kijken. Thijs Romer komt ook niet echt uit de verf, al lukt het me soms om daar Jason van te maken. Ik slaag er overigens geen seconde in om Thijs als een vastgoedmagnaat te zien.

(verwijderd)
Ik vind Jason juist briliant gespeeld worden door Thijs Romer. Ook de idiote verkiezingsspeeches vind ik prachtig, en het debat met Jort Kelder. Ik vond persoonlijk dit ook de minste aflevering, omdat 't allemaal wat simpeler werd. Jason heeft namelijk wel bijzonder weinig inhoud voor zijn verkiezingscampagne, doch het debat met Eric van Sauers was fantastisch. Tara Elders vond ik wel wat tegenvallen, totale doodheid straalt zij uit.

Nieuwe kleren van de keizer part 3: Derde aflevering bekeken. Armoedig soapwereldje geprojecteerd op de politieke wereld. Zeer zelfingenomen allemaal en cynisch omdat het blijkbaar goed staat. Als ik al geen weerzin voelde bij het proleterige en patserige gedoe van van Gogh dan voel ik dat nu wel. En dan al die heilige reakties... alsof de politieke correctheid zich nu vastklampt aan haar laatste strohalm: de heiligverklaring van Theo van Gogh.

(verwijderd)
Ach lazer toch op vent, we vinden het gewoon een goede serie. Mooi ingewikkeld verhaal, met oog voor detail gemaakt, leuk geint op de nederlandse samenleving en goede acteerprestaties. Ik zie niet in wat hier in godsnaam proleterig aan is, het lijkt me dan ook dat jij je eerder door je vooroordelen laat sturen dan wij door het feit dat de regisseur op gruwelijke wijze is geslacht. Je kan namelijk wobro onmogelijk iets goed vinden, omdat er iets met de regisseur is gebeurt, als we 't stront vonden konden we dat moeilijk ontkennen uit 'politiek correctheid'. De enige die in deze een patserige houding aanneemt ben jij, iemand die zonder een enkel argument jan en alleman mag vertellen waarom wij op een bepaalde manier stemmen. Wobro jij vindt 't niet leuk, jij hebt patent op de waarheid, en wij vinden het alleen maar goed omdat theo van gogh is vermoord, wat jij wil.

Je reaktie spreekt boekdelen beste blaauw. Meteen verongelijkt en grof omdat iemand het niet met je eens is. Toch iets geraakt, denk ik dan.

(verwijderd)
Joh al was er iets geraakt, ik vind het een goede serie en als ik het niet goed vond zou ik dat zeggen. Overigens Wobro reageer ik wel vaker zo verongelijkt en grof, als mensen denken patent te hebben op de waarheid en zeggen waarom ik zeg dat ik iets goed vind. Dat weet ik altijd nog wel het beste wobro.

Zo, nou ken ik je weer.

avatar van BASWAS
De eerste 3 afleveringen beloofden veel, lekkere vaart, stevig spel, veel te zien en te ontdekken. Vandaag deel 5 gezien en was evenals vorige week heftig teleurgesteld, wat een slap gedoe.
Er zit eigenlijk geen enkele ontwikkeling meer in het verhaal, het is gemakzuchtig geworden, misschien wel door het grotendeels verfilmen van sensationele handelingen zonder enige karakterontwikkeling, toch een soort versoaping dus.

BASWAS

Inderdaad een sterk begin, maar vanaf de helft zakt het erg in. Te veel herhaling, te veel op de automatische piloot en erg voorspelbaar...

avatar van The One Ring
Ik heb dit een keer een stuk gezien, maar het wist me echt niet te boeien. Ik heb sowieso nog nooit iets van Van Gogh af kunnen kijken. Het spreekt me nooit aan.

Ik weet trouwens niet of ik de enige ben, maar ik vind eigenlijk niet dat dit op Moviemeter hoort te staan. Het is een tv-serie, geen film. Dat is toch wat anders.

Waarom staat Submission niet in de lijst? Ik zie m er althans niet tussen staan en als Medea, een tv serie, er zelfs bij staat, waarom submission dan niet?
Daar heb ik namelijk wel wat op te zeggen, Medea niet echt, behalve dan dat ik er weinig aan vond. Laatste aflevering was wel goed.

avatar van Quentin
Submission is een korte film (tegen 10 min. dacht ik), op MM mogen alleen films van 45 min of langer.

avatar van Webby
Op de dvd staat een hele goeie deleted scène met Thijs Römer die Hilter imiteert voor de spiegel.
Top stukje!

Hoe is de dvd? Interessant genoeg om aan te schaffen?

avatar van Webby
Jazeker. T's toch ook wel een goeie serie, dus sowieso op dvd. Extra's ook interessant en goed.

avatar van Asmahan
De laatste aflevering vond ik ook goed. Zelfs het spel van Katja, de waanzin in haar ogen voordat het echt mis gaat vond ik geweldig.

Prachtige serie waarin Collumn producties en de AVRO laten zien dat het toch mogelijk is om hoogwaardige kwaliteit te maken voor een laag budget. Zonde dat Theo is vermoord. Sinds Interview (als je van Medea houdt zul je interview ook prachtig vinden) was Theo echt goed bezig. Ik moet zeggen dat ik Medea als televisieserie erg goed vond, toch geef ik 3,5 sterren omdat de acteerprestties en de overtuiging hier en daar niet heel sterk waren. Ik heb overigens erg veel plezier van de DVD box waar heel leuk commentaar van de acteurs op te vinden is.

Ik heb de hele serie gezien en vond de serie geweldig. Heel erg knap hoe het politieke spelletje wordt gespeeld. En vooral heel knap hoe alles uiteindelijk toch duidelijk wordt. Echt de moeite waard om te kijken.

Toch raakt Medea ergens de weg kwijt, waardoor het niveau vanaf aflevering drie minder is dan daarvoor. De eerste twee afleveringen zijn werkelijk subliem, de plot lijkt ingenieus en de filmische middelen worden uitstekend benut. Het is meeslepend, ophitsend, mysterieus en spannend. Vanaf de derde aflevering wordt alles echter een stuk oppervlakkiger en blijken sommige zaken zelfs behoorlijk voorspelbaar. Ook ontbreken de nodige stereotype karakters niet. Jochum ten Haaf als stotterende dokter bijvoorbeeld. Totaal onnodig en soms zelfs storend of lachwekkend. Deze terugval in kwaliteit heeft ook te maken met het feit dat er meer van de acteurs gevraagd wordt. Nogmaals: het grootste gedeelte zijn ze goed, maar op een aantal momenten komen de confrontaties en haast klassieke monologen en dialogen wat geforceerd over. Men wil te veel gaan uitleggen waar men beter had kunnen kiezen om alles, net als in de eerste twee afleveringen, te vertellen aan de hand van de vlotte en meeslepende beelden. Desondanks blijft de serie constant boeien en vermaken en bevat deze ook na de tweede aflevering nog een genoeg mooie scènes, indrukwekkende beelden en spanning.

Lees de complete (DVD) recensie hier.

hinie
Vond de serie wel mooi om te zien.
En daar zijn katja en thijs ook echt verliefd geworden op elkaar!
Katja speelt goed hier en ook Thijs speelt formidabel.
Een mooi koppel om te zien!

avatar van darkjaap
beste film van van gogh ! zonderr meer !!
prachig goed verhaa; uitstekend acteerwerk schuurman was echt in haar toprol !! theo heeft zichzelf echt overtroffen dik meesterwerk
4,5 * !

avatar van Donkerwoud
Ik heb nooit de grote filmmaker in Van Gogh gezien die anderen van hem maken. Medea bewijst maar weer waarom. Het is een enorm jatwerk van betere producties, samengevoegd tot een ridicule soap. Geen van de plots wordt bevredigend afgerond of wil enigszins de diepte ingaan. Heel erg jammer, want dit had een heel mooi epos kunnen worden over macht en de politiek. Nu blijft het hangen in een soort sarcastische The Bold and the Beautiful. Alleen Thijs Romer's karakter is leuk door zijn overdreven speelstijl. Katja Schuurman heeft weliswaar de schoonheid van een Griekse Godin, maar haar ''acteerwerk'' is geheel verwaarloosbaar. Tegenspeelster Tara Elders doet het helemaal bespottelijk onder de maat als lesbische intrigante.

Dit is iets om snel te vergeten.

speranza
Tara Elders spat van het scherm af. Zij tilt deze miniserie omhoog.

zerodopa
speranza schreef:
Tara Elders spat van het scherm af. Zij tilt deze miniserie omhoog.

Als er idd iemand is die goed kan acteren is het Tara wel. Jammer dat die lesbische roadmovie tussen tara en katje er nooit gekomen is. Dat zou pas hemel op aarde zijn.

Goeie mini-serie waarin een vastgoedhandelaar een mooie vrouw tegen het lijf loopt op een begrafenis. Het laatste werk van Theo van Gogh over politiek en macht. Onderhoudend en het verhaal zit vol intriges. Politiek gezien destijds wellicht wat actueler. Het acteerwerk is van wisselend niveau, maar het overacting van Thijs Römer heeft zeker wel zijn charmes.