Ruslan i Lyudmila (1972)

Sovjet-Unie
Mystery / Fantasy

geregisseerd door Aleksandr Ptushko
met Valeri Kozinets, Natalya Petrova en Andrei Abrikosov

Tijdens een huwelijksfeest wordt Ljudmila door een tovenaar ontvoerd. Degene die haar redt, krijgt haar hand. Gaat het Ruslan op tijd lukken Lyudmila te vinden en haar hand te winnen?

avatar van Mac Hammer Fan
Naar een gedicht van Poesjkin.
Deze zeer romantische prent verhaalt de epische zwerftochten van een prins, die talloze gevaren moet trotseren om zijn ontvoerde bruid terug te winnen. De film valt op door de sublieme decors en de geslaagde speciale effecten. De US Regio 1 DVD heeft zelfs Nederlandse ondertitels. Helaas ben ik te laat. Hij is uitverkocht.

avatar van jordybeukeboom
Ook te koop bij Moskwood.nl EUR 29,90

Ludmila wordt ontvoerd door een dwerg met 5 meter lange baard die zich schuil houdt in een psychedelisch ijspaleis. Aan Ruslan de taak om haar weer terug te vinden maar dan moet hij wel eerst een bizar sprookjesbos door zien te komen. Een episch sprookje van Aleksandr Ptushko dat bijna 3 uur duurt en werkelijk geen moment verveelt. De effecten zijn redelijk goedkoop en doorzichtig maar tegelijkertijd heel erg kleurrijk en inventief waardoor je er toch met grote ogen naar zit te kijken. Het scheelt ook dat de film zichzelf niet al te serieus neemt en er valt dan ook genoeg te lachen, met name in de hilarische slotscene als er letterlijk koppen gaan rollen. Topvermaak.