Het Mysterie van de Sardine (2005)

Nederland
Drama / Mystery

geregisseerd door Erik van Zuylen
met Victor Löw, Renee Fokker en Angelique de Bruijne

Tim Boerhave, lector in de filosofie, verliest zijn benen bij een bomaanslag. Wie is de dader? Het laatste beeld voor de explosie, is dat van een grote zwarte hond met een sardineblikje aan zijn halsband, die opsprong tegen de keukendeur. Voor Tim is de vraag naar de dader minder urgent dan de vraag naar het waarom. Niemand heeft de aanslag opgeëist. Hij kan geen reden verzinnen waarom juist hij als doel is uitgekozen. Terwijl zijn huis wordt herbouwd, trekt hij zich met zijn gezin terug in een rustig familie hotel om te revalideren. Dag en nacht sluit hij zich op in zijn hotelkamer. Hij is geobsedeerd bezig met het in kaart brengen van wat er op die fatale ochtend voorafging aan de explosie. Wie is de dader? Waarom is Tim het slachtoffer?

ik vond het een leuke film. ik heb me geen seconde verveeld en af en toe waren er van die absurde situaties. de achteruitlopende man... de lesbo's in bad... het rollende water... mooie filmbeelden. interessante filosofieen. mooie opbouw en aaneenschakeling van interessante momenten, zonder ooit echt bevredigend te worden, maar daar schuilt juist het mooie in van deze film. het kabbelt voort, maar je komt wel verder, ookal lijkt t alsof je teruggaat. al met al zeer mooi

robertus65
Deze film viel mij toch behoorlijk tegen. Er was geen enkele spanning of drama. Eigenlijk was de hele film een groot mysterie.

Uitgezet. Man, wat slecht.

avatar van BlueJudaskiss
Hele bijzondere film, die niet op alle fronten bevredigt maar toch intrigeert. Nasynchronisatie was erg lelijk. 3*

avatar van niethie
Hele eigenaardige film. Was in het begin even bang dat het allemaal een beetje interessante doenerij was, maar als je even doorbijt blijkt dat dus niet zo te zijn. Best een interessant plot zelfs. Verder een overtuigende rol van Löw en een aantal mooie plaatjes. Moet alleen toegeven dat ik niet helemaal doorhad wat er nou werkelijk aan de hand was. Maar goed, dat hoeft ook niet altijd natuurlijk.

3 sterren