Yu Tou Dai Lao Ben Tu Di (1978)

Alternatieve titels: Crazy Guy with Super Kung Fu | Three Donkeys | 戇頭呆佬笨徒弟

Taiwan
Actie

geregisseerd door Lung Huang
met Ping-Ao Wei, Lee Yi Min en Pang Gang

De meedogenloze Dead terroriseert samen met zijn bende een klein dorp. Het duurt natuurlijk niet lang voordat de politie een beloning uitlooft zodat de bandieten snel in de gevangenis kunnen belanden. De bandieten zijn echter erg goed in Kung Fu, zou er iemand tegen hen opgewassen zijn?

Erg standaard deze KungFU film, alhoewel de gevechten er redelijk tot goed uitzien.

avatar van Metalfist
Vreemdste Kung Fu film die ik al ben tegen gekomen

Al moet daar wel bij vertellen dat mijn kennis van het genre bijlange na niet zo groot is als ik zou willen. Ik ben daar echter aan het werken maar dit soort films is jammer genoeg niet zo makkelijk (en goedkoop) te vinden maar toen ik een aantal Kung Fu Classics Vol xx op de kop kon tikken, kon ik het toch niet laten liggen. Gisteravond had ik nog zin in iets luchtig en met Crazy Guy with Super Kung Fu ben ik op mijn wenken bediend.

Naast een geniale titel weet Lung Huang zijn regiedebuut vol te stoppen met vrij veel what the fuck momenten. Zo wordt er een duel tussen twee mannen uitgevochten aan de hand van een poëzie opdracht (de opgedragen stukjes slagen werkelijk nergens op) maar ook de gevechten op zich zijn vrij leuk. Zo bevat de bende onder andere een overdreven gay die eigenlijk niets liever doet dan zijn tegenstanders verleiden en kunnen restaurant eigenaars enkel vechten wanneer ze zich verkleden als een vrouw.. Er komen ook nog een hoop bedelaars op de proppen die te pas en te onpas opduiken dus vermakelijk is het zeker. Met een speelduur van iets meer dan 70 minuten wordt er ook geen tijd verloren met overbodige trainingsscènes want na zo'n 5 minuten zijn de drie vrienden al klaar om wraak te nemen op de bende. Hiermee verliest de film nergens zijn vaart, vooral ook omdat de gevechten eigenlijk af en toe redelijk goed in elkaar zitten. Het gaat allemaal echter nogal traag (zeker de dikzak van de drie kun je al van mijlenver zien aankomen) maar er zitten een paar leuke 3 tegen 3 combinaties bij.

Het is niet de eerste Kung Fu Classics Vol xx film die ik heb gezien maar wel de eerste waar ik men twijfels heb bij het kunnen van de vertaler. Nog nooit een film geweten die zoveel grammaticale als spelfouten bevat. De dt fouten zijn niet meer te tellen na de eerste 10 minuten maar de ondertiteling gaat ook gewoon een aantal keer compleet de mist in qua namen en dergelijke. Zo wordt Dead Eye veranderd naar Dead High, dan naar Red Eye en dan terug naar Dead Eye. Ach, ik ben eigenlijk al blij dat ik dit gewoon eens kan kijken op DVD. De beeldkwaliteit is trouwens ook niet echt om over naar huis te schrijven, al had ik wel de indruk dat het op den duur beterde maar dat kan misschien wel gewoon aan mij liggen doordat ik er aan wende. Erg tof trouwens om Dean Shek hier in een kleine bijrol te zien verschijnen als de eigenaar van het restaurant. Ik ben van deze zomer begonnen aan alles van Jackie Chan en zeker in diens vroege jaren was Shek een vaste waarde. De drie vrienden zijn op zich redelijk gecast maar niets bijzonders. Kang Peng als Dead Eye is trouwens wel een coole bad-guy.

Vermakelijke film maar hier en daar toch net niet goed genoeg voor een hogere score. De film wint sowieso aan punten dankzij de random momenten maar de drie hoofdacteurs zijn niet charismatisch genoeg voor dit soort films en hun gevechten zijn nogal traag. Dean Shek is wel altijd een meerwaarde.