Tang Shan Jie Quan Dao (1976)

Alternatieve titels: The Legend of Bruce Lee | Chinese Chieh Chuan Kung Fu | Bruce Lee Superstar | Young Bruce Lee | Superdragon | 唐山截拳道

Hongkong
Actie

geregisseerd door Daniel Lau
met Bruce Li, Fei Lung en Ping-Ou Wei

Bruce, een jonge tiener, is de leider van de plaatselijke jeugdbende, de Liu City bende, die zich voornamelijk bezig houdt met vechten tegen andere bendes. Om zijn belangrijkste rivaal te verslaan gaat hij lessen Win Chun volgen bij de kung-fu meester Yen.

avatar van stephan73
Vroeger had je VHS banden waarop twee films verzameld waren. Die werden dan aangeprezen als "2 Super Karate Videofilms op 3 Uur Band", of "2 Super Komedies op 3 Uur Band".
Op één van die banden zouden twee "klassieke" kung-fu films staan, maar in plaats van de tweede stond deze bruceploitation op de tape. Een leuke verassing, want als er iets is waar ik echt van kan genieten zijn het die films die het "ware" leven van Bruce Lee laten zien.
Het plot wat hier staat klopt voor geen meter, want het gaat niet over jeugdbende's, maar over hoe Bruce zo succesvol kon worden. Net zoals in de meeste andere soortgelijke films, moet Bruce ook hier zijn straatvecht techniek laten zien.
Vergeleken met de bizarre bruce klonen, is deze nogal standaard en niet al te bijzonder, maar ik kon er toch nog behoorlijk van genieten!