Een Zaak van Leven of Dood (1983)

Nederland
Thriller

geregisseerd door George Schouten
met Peter Faber, Carla Hardy en Derek de Lint

Hans leert op zijn werk de levenslustige typiste Eva kennen. Korte tijd later trouwen ze en Eva stopt met werken. Dan krijgt ze ineens last van straatvrees en bij de psychiater ontmoet ze Jack, een ex-collega van Hans. Eva voelt zich sterk tot hem aangetrokken en volkomen onverwacht voor Hans trekt ze bij Jack in.

Nu te koop via Bol.com en Bruna. €9,49 (VHS). Heeft iemand deze film al gezien en kan hij/zij mij vertellen of de film dit waard is?

FisherKing
Niet echt bijzonder ...

Begin Augustus 2003 dvd-release, voor geïnteresseerden...

Dvd-kwaliteit is overigens zeer slecht zoals wel wel meer gewend zijn van Bridge. De film was redelijk, zeker niet hoogstaand. De muziek stoorde nog wel eens en de tekst was ook bij deze film niet goed ingesproken. 2.5*

De slechtste nederlandse film allertijden

robertus65
Zwaarmoedige film met veel mensen die allerlei fobieën en angsten hebben. En als ze het niet hebben, dan krijgen ze het wel. Gelukkig duurde de film maar 90 minuten, anders kon ik ook nog naar de psychiater.

De muziek was dan wel weer noemenswaardig.

avatar van FunkStar
Moeilijke film. Ik heb deze pas gekocht voor een paar euro bij de Intertoys. Ik vind deze film niet slecht maar ook niet goed. Een middelmatige film dus..En inderdaad de kwaliteit is wat slecht, maar zijn we gewend van Bridge.

avatar van niethie
Kil en sober filmpje met een redelijk verhaal en aardige acteerprestaties.

2,5 sterren

avatar van 1976Ben
Via een zeer gewaarde ex-collega bekwam ik vrij recent het vergeten Nederlandse psychologisch melodrama/thriller uit 1983: "Een zaak van leven of dood" (naar de novelle van Hans Vervoort).

De film vertelt het verhaal van Hans (Peter Faber) en zijn labiele vrouw Eva (de sensuele Carla Hardy). Door niet nader genoemde oorzaken verandert Eva van een fris en levenslustig type (zie de zeer functionele naaktscene na zo'n 12 minuten) in een emotioneel wrak met straatvrees.

Aangezien een psycholoog haar onvoldoende kan helpen, gaat zij op aanraden van een ex-collega van Hans, Jack (Derek de Lint), naar een psychiater. Echter, in plaats van zich onder behandeling van de psychiater (in wie we Karin Albers uit GTST kunnen herkennen) te stellen, stelt zij zich onder behandeling van Jack. Zij raakt verwikkelt in een licht sadomasochistisch (lees: 9 1/2 weeks avant la lettre) spel, dat Jack initieert om haar, door middel van gehoorzaamheidsopdrachten van haar fobie af te helpen.

Dit alles loopt gruwelijk uit de hand op het moment dat Hans, inmiddels zelf overspannen, vertrekt naar "het buitenland" op het moment dat Eva bij hem terug wil keren. Zonder het eind te bederven, aangezien dit de eerste scene is en de rest van de film grotendeels een terugblik behelst op de voorafgaande gebeurtenissen, kan verklapt worden dat Eva een val met dodelijke afloop maakt.

Wat de film met name tot een must see maakt, is dat het één van de weinige, zo niet de enige, film is die speelt in het milieu van marktonderzoekers. Op trefzekere wijze worden marktonderzoekers geportretteerd als kille, afstandelijke neuroten. Typerend hiervoor is de scene waarin Hans Eva vraagt of ze 's avonds mee een blokje om wil lopen, als ultieme poging haar van haar straatvrees af te krijgen.
Hans werkt eerst bij het bureau Rademakers, maar gaat al snel, samen met Lucas (Gerard Cox), werken bij het meer ambitieuze bedrijf "Data", waar Eva nog korte tijd de enqueteurs op hysterische wijze aanstuurt. De film leert ons in een krachtige scene dat in 1983 vragenlijsten door kinderen van enqueteurs op de fiets rond worden gebracht.
De plot concentreert zich gedurende de tweede helft van de film op Hans, die vermoedt dat Jack meer te maken heeft of meer weet van de dodelijke val van Eva, dan hij deelt. In een sleutelscene, waar de ware aard van marktonderzoekers naar boven komt, zegt Hans in een opwelling tegen Lucas: "Jack, die laat ik schuld bekennen, gewoon een kwestie van de juiste vraag op de juiste plaats!" Waarop Lucas Hans van repliek dient door hem van beroepsdeformatie te beschuldigen.

De film werd mede mogelijk gemaakt door Autoplon, Caballero, Philips Nederland, American Express, Seven Up Nederland, KLM en Kodak. Dit leidt voor de oplettende kijker tot een paar momenten van weinig subtiele product placing. Zo krijgt het KLM vliegtuig waarmee Hans naar "het buitenland" vertrekt ongeveer anderhalve minuut zendtijd. Verder is in een korte scene te zien hoe er een Beeldplaat op wordt gezet, met een voor die tijd zeer moderne videoclip erop en wil Hans voor een dure kamer graag met American Express betalen. In bed wordt er uiteraard Caballero gerookt.

Ik ga ervan uit dat Autopon voor de voertuigen heeft gezorgd, maar voor de rest daag ik een ieder uit die de film nog gaat zien om Seven Up (en eventueel Kodak, maar zij zullen het celluloid wel hebben verzorgd) te ontdekken.

Tot slot nog een noot over de muziek van "The Two". De ijle synthesizerklanken, die goed combineren met de vaak wat overbelichte, klinische beelden en de enigszins staccato dialogen, geven de film een unheimische sfeer.

Dick2008
Toch mooi dat die oude(re) Nederlandse films op dvd te krijgen zijn, zodat je ze in ieder geval weer kunt bekijken. Deze film kende ik namelijk niet. In tegenstelling met bovenstaande berichten vind ik de kwaliteit van Bridge dvd's helemaal niet slecht, het is natuurlijk maar wat je gewend bent.

Bij deze film is het geluid inderdaad wel wat aan de zachte kant, maar de beeldkwaliteit gaat wel. Deze film is eerder ook op video uitgebracht. In hoeverre oude Nederlandse films in goede staat verkeren is ook maar de vraag. De muziek bij de film is nou niet bepaald geweldig maar misschien is daarvoor gekozen vanwege het karakter van de film. Vrolijke deuntjes zouden in ieder geval misplaatst zijn geweest.

Verder toch een en al lof over deze film. Goed spel van Peter Faber en Carla Hardy. Sympathieke rol van Gerard Cox. Ook Derek de Lint en Judy Doorman spelen goed. Prima rolbezetting dus. De speelfilmencyclopedie geeft maar 1 ster, dat vind ik veel te weinig voor zo'n film, die mij toch goed is bevallen. Het niet uitbundige spel maar juist de kalme manier van spelen en de vele momenten zonder dialoog maken dit een heel fraaie film. Het einde, misschien dat het fobie-gehalte er dan wel wat te dik bovenop ligt, vind ik ook geslaagd zodat je niet met een leeg gevoel achterblijft.

Mensen die toch al niet zo enthousiast zijn over (oude) Nederlandse films kunnen deze beter laten liggen. Mensen die met plezier naar De Lift (1983) hebben gekeken, zouden deze ook kunnen proberen. Ik vind het trouwens meer een psychologisch drama met wat mysterie erin, dan een echte thriller. 4.0.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Goed spel van Peter Faber en Carla Hardy. Sympathieke rol van Gerard Cox. Ook Derek de Lint en Judy Doorman spelen goed. Prima rolbezetting dus. De speelfilmencyclopedie geeft maar 1 ster, dat vind ik veel te weinig voor zo'n film, die mij toch goed is bevallen. Het niet uitbundige spel maar juist de kalme manier van spelen en de vele momenten zonder dialoog maken dit een heel fraaie film. Het einde, misschien dat het fobie-gehalte er dan wel wat te dik bovenop ligt, vind ik ook geslaagd zodat je niet met een leeg gevoel achterblijft. Ik vind het trouwens meer een psychologisch drama met wat mysterie erin, dan een echte thriller. 4.0.

Vreemd filmpje, die nauwelijks beter danwel slechter is geworden. Vooral leuk om Faber, Cox en De Lint samen te zien. Peter Faber, is trouwens erg veelzijdig in zijn rollen (geweest), zie je in deze film ook weer. Bijna het hele verhaal staat aan de achterkant van de dvd. (Zou niet eens meer weten waar ik hem vandaan heb, zo koopziek was ik, maar ik vermoed via ruil).
Je hoeft eigenlijk alleen maar te kijken hoe het wordt neergezet en dat blijft best aardig. Begrijp niet waarom mensen altijd uit de kleren moeten gaan in Nederlandse films. Verder een prima film en weer wat anders dan die platte, banale humor. De film is opgenomen in Amsterdam en Rotterdam en het tijdsbeeld uit 1983 is ook leuk. 4.0

avatar van Phantasm
Redelijke thriller met een aardig bedacht verhaal.

avatar van TheVoice
Dick2008 schreef:
...Mensen die met plezier naar De Lift (1983) hebben gekeken, zouden deze ook kunnen proberen. Ik vind het trouwens meer een psychologisch drama met wat mysterie erin, dan een echte thriller. 4.0.

Deze film en De Lift zijn, zoals ze dat noemen, back-to-back opgenomen in een periode van 11 weken. Met dezelfde crew kon men zo in één keer door.