Flying Dragon, Leaping Tiger (2002)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Allen Hai-Han Lan
met Sammo Hung Kam-Bo, Jade Leung en Siu-Wong Fan

Twintig jaar na de dood van hun jonge zoon door een verraderlijke brandstichting zien de echtgenoten elkaar pas weer. Ching Yang zoekt zijn verdwenen dochter en Yien Yien zoekt nog steeds de schuldigen van de moord op haar zoontje. Ondanks alle verstreken jaren zijn ze doelgerichter dan ooit en lijken nu eindelijk in hun missie te slagen, maar dat gaat niet zonder bloedvergieten. De vijand laat zich niet zomaar verrassen en zal met harde hand en zwaard terugslaan. Hoeveel personen moeten sterven voor de rust is weergekeerd?

avatar van white stealth
wat een bud film. echt een afrader

Slaapverwekkende, lelijke rotzooi...

en ik nog denken aan een film als hidden dragon crouching tiger
Kwam ik even bedrogen uit !!

avatar van dope
rh_schroder schreef:
en ik nog denken aan een film als hidden dragon crouching tiger

Tja titels kunnen idd misleidend zijn. Deze kan in de verste verte niet tippen aan chrouching tiger hidden dragon, maar echt slecht vond ik m ook weer niet

avatar van RuudC
Even makkelijk cashen. Veel meer bedoelingen zal Flying Dragon Leaping Tiger niet gehad hebben. Natuurlijk lijkt het qua titel op Crouching Tiger, dus ligt het voor de hand om op dat succes mee te liften. Verhaaltechnisch en het acteerwerk is veel te makkelijk. De actie zelf overtreft met gemak de bekende actiefilms uit Hollywood, maar voor Chinese en Hong Kong cinema is dat vaste prik. Echt een pluspunt is het dan ook helaas niet. Ook niet alle belachelijke geluiden die komen kijken bij (vuist)slagen en zwiepende zwaarden. Dit afdoen als de slechtste film aller tijden is vanzelfsprekend overdreven, maar goed is dit uiteraard niet. In dit genre ben ik veel beter gewend. De film is qua hoeveelheid acteurs opvallend kleinschalig.

avatar van Baggerman
Wat een matig potje belachelijkheid! Ik had het gevoel naar een Jaren Zeventig kung-fu-flick te kijken! Vooral het verhaal is gewoon irritant ongeloofwaardig en slecht, al beginnende met het in de brand steken van de hut! Sowieso: why bother? En ten tweede. Àls je dan met 100 man al wraak nemend een hut met iedereen erin in de fik wil steken: dan omsingel je die toch zodat niemand kan ontsnappen? De ontsnapping zelf: de enige die zich de dood van haar zoontje kan verwijten is Yien Yien zelf. Wat een truthola, zeg!

En dit zijn dan nog maar de eerste vijf minuten van de film met een tergend onlogisch plot. Enige positieve zijn en blijven toch sommige gevechten èn het gave paard!

avatar van Metalfist
Niet te verwarren met Crouching Tiger, Hidden Dragon

Ik had nog eens zin in een Chinees vechtfilmpje, maar liefst iets dat niet te lang duurde. De keuze viel op deze Flying Dragon, Leaping Tiger vanwege Sammo Hung. Ik vreesde wat voor een rip-off van Crouching Tiger, Hidden Dragon die twee jaar eerder uitkwam, maar al snel bleek dat het enkel en alleen bedoeld is om mee te liften op de naam aangezien beide films niet echt veel gelijkenissen treffen.

Flying Dragon, Leaping Tiger is op zich wel een redelijk vermakelijk filmpje, maar stelt over de gehele lijn een tikkeltje teleur. Hoewel het plot rond de liefdesperikelen tussen Lu Zheng Yang en Liu Ru Yan op zich niet zo moeilijk te begrijpen is, slaagt Allen Hai-Han Lan er in om het nogal chaotisch over te brengen. Personages komen en gaan en uiteindelijk blijkt iedereen wel op de één of andere manier familiaal gelinkt te zijn aan elkaar. Had voor mij niet gehoeven eerlijk gezegd, maar het is gelukkig niet zo'n enorm nadeel. Vooral omdat het merendeel van de film er wel goed uitziet. Toegegeven, de tornado halverwege had gerucht achterwege gelaten mogen worden, maar de vechtscènes op zich stellen niet teleur. Leukste moment is ongetwijfeld wanneer Lu Zheng Yang dochterlief Liu Yun Long ontmoet, nadien in haar kamp terecht komt en de scènes die daaruit voortvloeien.

Gekocht vanwege Sammo Hung dus en niet teleurgesteld, al moet ik toegeven dat ik bij dit soort ietwat recentere films al tevreden ben als hij geen veredelde bijrol heeft. De imposante man met het litteken blijft een figuur die direct de aandacht naar zich toe trekt, blijf het ook vermakelijk vinden om te zien hoe snel hij eigenlijk is, en heeft hier een aantal leuke vechtpartijen. Pei-pei Cheng speelt de geliefde van Hung, maar verdwijnt halverwege uit de film. Beetje jammer omdat ik Cheng wel wat meer had willen zien vechten, maar eenmaal Liu Ru Yan sterft krijgt Jade Leung (Liu Yun Long, de dochter) wat meer screentime en die doet het ook behoorlijk.

Kan me voorstellen dat je hier niet veel mee kunt als je bijvoorbeeld een Crouching Tiger, Hidden Dragon verwacht, maar dat neemt niet weg dat Flying Dragon, Leaping Tiger nog altijd wel een vermakelijk filmpje is. Behoort wel niet tot het beste werk van Sammo Hung trouwens, daarvoor moet je toch eerder naar zijn samenwerking met Jackie Chan.